Gästboken 2007 

(original)

 

 

2007-12-31 17:06

Och Gott Nytt skådar-år!!!

Jösse & Ida

 

2007-12-31 16:53

Brunand o smådopping söder om bron i Dalum idag.

Jösse & Ida

 

2007-12-27 21:34

Från de senaste tjugo åren finns bara den blåhök Jörgen nämner (Marbäck 28.12. 1994) samt en vid Böne mader 17.12.2000. Värt att nämna i sammanhanget är också en obs i Timmele 1.1.1995. Samtliga fynd under denna kalla tid gäller adulta hanar!

Jan Andersson

 

2007-12-26 16:47

Hoppsansa! Nu såg vi en blå kärrhökshane i Gällstad idag. Är det flera eller kan det möjligen vara samma individ som igår?

Jösse, Vaileth o Adina

 

2007-12-25 18:40

En blå kärrhökshane i Vinsarp idag vid lunchtid. Andra decemberobsen i U-hamn enligt svalan. Kan ju iof finnas fler.

Jörgen och Vaileth

 

2007-12-24 20:04

Och God Jul föresten!

Jösse o Vaileth

 

2007-12-24 17:10

Jaha där ser man. Nötkråkan på Tre Rosor-Hasselvägen måste ha varit ganska stationär.

Jösse o Vaileth

 

2007-12-23 09:10

Mera steglits: Bo Hansson berättar att han har besök vid fågelmatningen i Dalum och Göran Karlsson har har haft upp till 30 individer hemma i Härna. För egen del noll....

Jan Andersson

 

2007-12-22 16:59

Kan tillägga att även Nylins har haft påhälsning av 6-7 steglits för ett tag sen. Inte så märkligt iof med tanke på att dom bor bara några hus från Bernt.

Jösse

 

Rånnaväg   2007-12-22 11:37

Steglits är en fin fågel som man sällan ser i Rånnaväg, men de 2 sista veckorna har jag nästan varje dag haft den på besök vid min fågelmatning. Antalet har varierat från 2 till 7 individer. En fin färgklick i denna mörka December. God Jul ocg Ett Gott Nytt hälsar Bernt.

Bernt Bonander

 

2007-12-12 16:00

Tjäderhöna på grusvägen mellan Lönnåsen och Duvered idag.

Ingvar Claesson

 

Stockholm   2007-12-10 00:24

Svåra gäss det där. Jag tycker ändå om man tittar på Ingemar Larssons bilder att huvudformen är rund, ”näpen”, näbbroten hög vilket talar för rossicus. Däremot känns de kanske inte så kortnäbbade som man hade önskat. En annan hyfsad karaktär för rossicus är att de nästan alltid är småväxta. Jag hade dock aldrig tillfälle att jämnföra med fabalis på plats men det kanske någon annan hade? Jag är nu också tveksam till dessa gäss men tycker ändå att det finns en hel del som talar för rossicus.

Niklas Svensson

 

2007-12-09 13:00

En ensam knölsvan och en vigghona idag i Gärdsjön, en ormvråk passerade.

Bo Ekstrand

 

2007-12-08 18:21

Med den utgivningstakt som är, så blir det ungefär 3 kr och 50 öre per dag.........en tredjedels chokladkaka, en banan eller i bästa fall bensinpeng från stan till marbäcka gärden - inte så fasligt dyrt bokverk.

Jan Andersson

 

2007-12-08 17:41

Jag prenumererar på nationalnyckeln. Men 1500 känns lite väl bra för en annan fattig lärare.

Jösse

 

2007-12-08 17:06

Japp gässen var tveksamma redan från början.

Jösse

 

2007-12-08 16:38

Mera ”news”, från hemmaplan:

http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtml?xml=/earth/2007/12/ 07/eabirds107.xml

Jan Andersson

 

2007-12-08 16:24

Tundrasädgäss i Marbäck? I morse tog jag med 60X-okularet för att kunna se gässen lite bättre an vad jag har gjort vid tidigare tillfällen. Jag utgår ifrån att det är samma individer som har rastat hela tiden (först 2 ex). Efter att ha sett dem lite bättre, i ett torrt okular med större förstoring, är jag starkt tveksam till att det verkligen skulle vara rossicus. De ser trots allt rätt långnäbbade ut, flera med orange kilar på undernäbbet (kan även rossicus ha), och åtminstone tre med vit grimma. Har kollat att antal foton, men inte hittat rossicus med vid grimma - vanligt hos fabalis - men det behöver inte vara förbehållet fabalis. Gäss är svåra djur och upplevs ofta olika beroende på ljus och kroppsställning. Jag har plåtat lite idag för att kunna studera gässen på datorn och det stärker min misstro mot rossicus. För en stund sedan fick jag även bilder från Harald Wiman, också dessa pekar i samma riktning. Träffade även Janne i byn och han var lika tveksam. Fler synpunkter på bestämningen önskas! Sista ordet är inte sagt. Fler bilder kanske kommer upp på hemsidan.

Jan Andersson

 

2007-12-08 16:04

Bokverken? Nationalnyckeln är en synnerligen välgjord och prisvärd, nyss påbörjad serie (5 band hittills av planerade ca 100) över Sveriges alla djur och växter. Detta bokband borde finnas i alla svenska hem, oavsett intressen. Prenumerationspris 200 kr/volym + frakt. Handbook of the Birds of the World, HBW, är det mest storslagna, omfattande och välgjorda band som någonsin getts ut och omfattar alla världens drygt 10000 fågelarter + raser (inte 9000 som det står i DN). Jag prenumererar även på detta och pren.priset är ca 1500 kr/st. Den 12:e volymen kom nyligen. Det gäller här att kraftiga bokhyllor....

Jan Andersson

 

2007-12-07 21:25

Nån som känner till bokverkat? www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_664455.svd

Jöns

 

Ulricehamn   2007-12-07 17:06

Den osäkra hornugglan i Böne den 19:e nov visade sig vara en kattuggla.

Jan Larsson

 

2007-12-05 16:19

Den tretåiga måsen i vintras var ju rätt udda också men jag tycker nog att gässen håller med tanke på den ovanliga storleken på flocken. Själv har sett 6 st som mest tillsammans men det var i en familj i en göl på Svalbard. I sverige max 2 samtidigt men jag såg på svalan att det varit rätt stora flockar i landet i år. En flock var på 84 st vid Östen. Kul var det iallafall. Höll på att missa denna då jag inte varit på internet under helgen utan såg dem först under måndageftermiddagen. Lyckades iallafall ta mig från jobbet och få ett ögonkast på dem i regnet. Tyvärr var de inte kvar dagen efter när jag gjorde ett nytt försök med Friedrich och Maria.

Peter Wredin

 

Stockholm   2007-12-05 14:53

Jag håller berglärkan som årtes obs då det känns mer oväntat. Det är ju trots allt bra rastningsförhållanden i Marbäck för gäss.

Niklas Svensson

 

Ulricehamn   2007-12-05 12:56

Angående året obs. Om det varit 1 spetsbergsgås så tycker jag att berglärkan var årets obs. Hmm, frågan är var gränsen går. Mellan 8-10 spetsbergsgäss :-D Med andra ord, jag håller med dig Peter.

Jan Larsson

 

2007-12-05 07:57

Är spetsbergarna månne årets obs i kommunen?

Peter Wredin

 

2007-12-05 07:56

Är spetsbergarna månne årets ob i kommunen?

Peter Wredin

 

2007-12-04 13:19

Spetsbergsgässen syntes tyvärr inte under lunchen. Resterande gäss och svanar kvar.

Peter Wredin

 

2007-12-03 16:29

Gässen kvar idag. Minst 47 spetsbergare. Tundrasädgässen (tror jag) låg och sov varför de var knepiga att plocka ut i flockarna. 2 st kanadagäss med pigmentproblem. Tror det har varit två tidigare också. Är deta samma gäss som varit där hela tiden?

Peter Wredin

 

Stockholm   2007-12-03 13:46

Häftigt med spetsbergarna. Hade gärna varit hemma för att beskåda detta men vem vet de kanske ligger kvar till jul. Till sist vill jag bara säga att när man rapporterar som säker artbestämning i Svalan skall man vara 100 procent säker. Är man inte det skall obsen läggas in som artbestäming osäker.

Niklas Svensson

 

2007-12-03 12:03

Lustig historia med ett tragiskt slut dock.

www.aftonbladet.se/nyheter/article1363561.ab Allt verkar hända i Alingsås.

Jöns

 

Jönköping   2007-12-02 10:53

Häftigt med alla gäss i Marbäck! För min del blir det nog lite skådning i Marbäck kring jul. Hoppas det finns något kvar då...

Henrik Gustafsson

 

Jönköping   2007-12-02 10:53

Häftigt med alla gäss i Marbäck! För min del blir det nog lite skådning i Marbäck kring jul. Hoppas det finns något kvar då...

Henrik Gustafsson

 

2007-12-01 15:51

Hallå! Det är storskrakar som ligger i Lönern INTE vigg.

Jösse o Adina

 

2007-12-01 14:32

På Bredgårdsgärde i blötan idag 47 spetsbergsgäss (bör väl vara den största flock som har setts i kommunen), de fyra tundrasädgässen från igår, 4 grågäss, 49 kanadagäss (varav en men pigmenteringsfel på huvud-hals) och 32 sångsvanar.

Jan Andersson

 

2007-11-30 15:38

4 tundragäss på gärdet i ettermeddas.

Jösse o Adina

 

2007-11-25 16:37

Kanske ingen nyhet så men kul ändå när skådardagen är kort och man inte har annat för sig. Som att jaga Kohäger tex.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=718667

Jösse

 

Ulricehamn   2007-11-21 17:18

Hej

En uggla flög in i en Mikael Viktorssons bil ca 100 m från Böna kyrka i måndags kväll. Jag såg en bild på ugglan och bedömnde den som en hornuggla, men det var lite svårt att se.

//Janne

PS Ugglan var lite tilltufsad men verkade annars ok DS

Jan Larsson

 

Stockholm   2007-11-20 11:55

Jag och mor var och spanade in rossicusgässen imorse på gärdet. Kl 09:45 lyfte de och flög ut och la sig utanför Pineboåns utlopp. Nytt kommunraskryss för mig. Även två vinterhämplingar längs banvallen.

Niklas Svensson

 

2007-11-19 11:16

En del svanar och annat(?) på gärdet när jag åkte imorse. Kanske gässen hänger kvar oxå.

Jörgen Larsson

 

2007-11-18 16:42

En sen sothöna i Gärdsjön idag, tillsammans med en bläsand. Många sångsvanar vid Varnum.

Bo Ekstrand

 

2007-11-18 15:51

Två stycken ev tundrasädgäss på Bredgårdsgärde idag på förmiddagen. Men det var inte riktigt rätt fason på dom. Herr I Larsson har bilder om nån skulle vilja titta på dom.

Jösse & Vaileth

 

2007-11-13 17:23

OK, jag ska bättra mig till nästa kungsfiskare. Jag har dock inte med någon mobiltelefon när jag arbetar, så något BMS kan det inte bli (från mig).

Jan Andersson

 

2007-11-13 14:34

Tunga grejor från båtbyggeriet och tyvärr ser jag inte detta från min balkong. Hade dock utanför strands söndags en sångsvan och en skäggdopping samt någoting mindre som knappt gick att avgöra om det var en fågel eller ej. Den rörde sig dock både med och mot vågorna så man fick intrycket att det var något levande. I något ögonblick uppvisades en profil som och storlek som skulle kunna stämma på smådopping men ett visst värmedaller gjorde att det inte gick att avgöra. Kutade ned till sjön och hamnade ca 300 m närmre fågeln men från en låg position var dallret värre och man såg inte bättre därifrån och således fick jag låta den gå som ett USO = unidentified swimming object. Lär bli svårt att få in en smådopping från tomten.

Peter Wredin

 

2007-11-12 19:01

Vi är många som vill se kungsfiskare. Vore trevligt att få en plingeling om en sådan dyker upp igen.

Jösse

 

2007-11-12 17:29

Idag har vi haft ett nytt celebert besök i båthamnen i Villastaden. På morronen satt det en kungsfiskare på bryggan och den var kvar till ”efter frukost”. Samtidigt kom en duvhök och satte sig någon minut i en stor pil. Den flög vidare norrut mot Prången utmed vassen.

Jan Andersson

 

2007-11-12 10:08

I lördags ett par smådoppingar i Gärdsjön, liksom 4 sångsvanar, många gräsänder och en bläsand, 12 sångsvanar sträckte förbi, 23 snösparvar och tre storskarvar likaså. Och varfågeln satt på sin plats, naturligtvis. Ganska mycket is hade redan bildats på sjön.

Bo Ekstrand

 

Ulricehamn   2007-11-08 23:27

Nötkråka vid Rönnåsen kl 13.10 den 7 november.

Bertil Öjerbrand

 

2007-11-08 19:21

Idag har vi haft besök av en smådopping i hamnen vid båtbyggeriet i Villastaden. Lite oväntad gäst.

Jan Andersson

 

2007-11-05 19:17

bläsand i ån i går

Bo Hansson

 

2007-10-25 13:06

Berglärka hit o berglärka dit! Hmmm?

Jörgen Larrson

 

2007-10-24 18:34

Tack Gustaf, var nere under eftermiddagen. Då höll den (berglärkan) till på majsåkern strax öster om potatisåkern. Bra obs men den verkade ganska ängslig. Sprang bort från mig på marken. Lyfte en stund senare och flög runt ett tag. Locklätet hördes bra. Den drog sedan mot Marbäcksviken, trodde att den skulle dra iväg men den kom tillbaka och flög några varv till innan den satte sig i potatisåkern. Stripgåsen kvar med 230 grågäss i Vinsarpsjön

Peter Wredin

 

Ulricehamn   2007-10-24 10:37

En kort glimt av berglärkan ca 9.40 i dag vid jordhögarna på Marbäcks gärde

Gustaf Linder

 

2007-10-23 17:29

Det är riktigt, det finns fler berglärkeobsar, men jag nämnde bara den/de som jag själv varit med om. På Långegrund sågs också en berlärka 4: och 8:e oktober 1975 (olika observatörer, men det kan gälla samma individ). Känner inte till fler obsar.

Jan Andersson

 

Blidsberg   2007-10-23 16:15

Det var lite längre tillbaka, tiden går fort. 16-18.10 2003 uppehöll sig en berglärka på Långegrund.

Ingemar Larsson

 

Stockholm   2007-10-23 14:21

Var det inte en berglärka, eller två, på Långegrund förra eller förrförra året?

Niklas Svensson

 

2007-10-22 21:27

Kul med berglärkan ja. Min första obs (tillika kommunens första) och enda tills igår var för 37 och ett halvt år sedan, nästan precis på samma plats på gärdet. Glest mellan obsarna.... Vad gäller stripgåsen kan jag inte hitta tidigare fynddata. Arten dyker upp första gången i fågelrapporten 1993-95, där det finns en förteckning över alla arter sedda i kommunen. Där finns den alltså med. Jag har den även kryssad i en egen kommunlista jag gjorde för en del år sedan (tillsamman med snögås, rostand, mandarinand....). Kanske minns någon med bättre minne obsen (antagligen bara en obs)?

Jan Andersson

 

Böne   2007-10-22 20:00

Foto på stripgåsen finns hemsida

www.ingefoto.se

Inge Rydèn

 

Jönköping   2007-10-22 19:51

Måste tyvärr erkänna att jag skådade på gärdet i söndags morsé. Det var mörkt och duggregnade och jag såg knappt en fågel. Men kul med alla obsar och det känns lite surt att missat berglärkan. Stripgåsen är för övrigt ”dubbelklammrad”. Anktraktorn har talat. mvh

Henrik Gustafsson

 

Stockholm   2007-10-22 14:14

Sjukt roligt med berglärka! Är det ingen som fått foton? Är stripgåsen anträffad i kommunen tidigare?

Niklas Svensson

 

2007-10-21 18:08

Kan meddela att stripgåsen syntes på Knätte mader även idag. För övrigt mycke trast och annat i rörelse under dagen. Men höjdpunkten kom när vi klev ut på Bredgårdsgärde i eftermeddas. Några få meter ut på potateåkern stöttes vad som senare, när den landade på en av jordhögarna, visade sig vara en BERGLÄRKA. Även några snösparvar och lite annat. Hoppsansa vicken underbar da!!!

Jörgen Larsson & Vaileth Krantz

 

2007-10-19 16:31

Vid 15-tiden låg det en stripgås vid Sandvik Vinsarp ihop med en hel drös grågäss.

Jösse & Vaileth

 

 

2007-10-15 07:59

Ok kanske var vi något senare än vad jag trodde. Om vi var på fälten borde vi alltså sett den?

Vi märkte inte att det var något liv på kråkorna.

Peter Wredin

2007-10-14 18:31

Jaha? Vi tyckte vi såg er på gärdet när vi drog iväg efter örnen. I vilken fall försvann den över trädtopparna mot norr. Men den kunde ju iof satt sig i nåt träd alldeles i närheten.

Jösse

2007-10-14 18:08

Kiligt (ursäkta stavningen jag är från småland och där används nog inte det ordet)med örnen vi missade den isåfall med en halvtimme. Vi lämnade vinterhämplingarna på gärdet ca 16:30.

Peter Wredin, Maria Johansson

2007-10-14 17:39

Lite trevlig tomtskådning idag med bl a stenknäck, entita, stare som var nya jämfört med gårdagen. 2 + 3 råkor sträckte förbi med en massa kajor vilket blev tomt X 106. I Marbäck uppehöll sig en stor flock vinterhämplingar. Bedömdes vara kring 100 st. Även ca 30 vanliga hämplingar kunde ses.

Vinterhämpling var nytt kommun X (nr 180) och nytt liv X för Maria. Fina obsar (både syn och ljud) på bägge arterna. De höll mest till på majsåkern bredvid potatislandet.

Peter Wredin, Maria Johansson

2007-10-14 17:33

När vi kom hem vid 17-tiden i eftermiddags va det ett himla liv på kråkorna och korparna. Helt plötslig kommer det en örn flygande med en hel drös kråk-fåglar efter sig. Problemet är bara att vi inte lyckades identifiera den. Den såg nämligen ganska liten ut. Så det var mycke spekulationer innan vi kom fram till att det nog var en havsörn i alla fall. Sudadult eller nåt. Storleksbedömningen blev i så fall helt tokig i uppståndelsen (antagligen jagad av korpar då). Obsen var iof väldigt kort. Några få sekunder. Men det hade vart ett gôtt tomt-x om vi kommit på vad det var. Tänk att inte kunna identifiera en örn på bara 100 meter.

Jörgen & Vaileth

2007-10-13 14:37

Stötte en morkulla nere vid banvallen, en knölsvan i Gärdsjön och en sparv i toppen av ett träd mittemot tornet, vid 60x förstoring kom jag fram till att det mest troligt var en sävsparv (såg den bakifrån men inte vingarna så tydligt), men den hade tydlig tofs..

Bo Ekstrand

2007-10-10 06:40

1 ex skäggmes hördes vid piren Södra Säm igår kväll 18:45.

Jörgen Larsson, Vaileth Krantz, Peter & Martin Larsson

2007-10-09 18:37

Som alla vet har nu älgjakten börjat. Enligt den danske jaktledaren så blir det jakt på Högagärde i helgen. Ruggebotornet ska kanske därför undvikas.

Jan Andersson

Ulricehamn   2007-10-08 20:23

Ca 65 tranor passerade Åsunden 12.15. Nötkråka lockade och exponerade sig i trädtopparna strax intil Åsundens station och dök ner bland hasselbuskarna

innan den flög mot Sjö-Gunnarsbo

Bertil Öjerbrand

Stockholm   2007-10-08 10:27

Kul att skäggmesarna är tillbaka i kommunen men var det så att dina skäggmesar i Nöre Jacob möjligtvis var stjärtmesar?

Niklas Svensson

2007-10-08 07:51

1 ormvråk mot söder över stan 07:45.

Peter Wredin

2007-10-07 18:05

Lite tomtskådning i morse: Dåligt sträck med 2 sädesärla, 2 järnsparv, 9 stenknäckar flög omkring. 2 forsärlor rastade i grannens trädgård och en gransångare sjöng på förmiddagen. Den sistnämnda för övrigt tomt X 105.

Peter Wredin

2007-10-07 15:33

Vid 10-tiden ska de vara och Kennert heter Andersson i efternamn och inget annat.

Jösse

2007-10-07 15:07

Vid 9-tiden imorse såg vi två skäggmesar vid piren i Södra Säm. Hane & hona. Möjligen fanns det fler. Misstankarna visade sig stämma.

Jörgen Larsson, Vaileth Krantz, Jan Larsson & Kennert Anders

2007-10-06 17:38

Började som vanligt i Ruggeboviken i morse. Förutsättningarna för en bra sträckdag (sol och lätt nordan) var goda, men dimman ville inte ge med sig. Jag förflyttade mig till Åsarna i Röshult där solen värmde. Frampå dagen blev det bra fart på transträcket så jag blev kvar till eftermiddagen. Då hade jag inräknat 2530 stycken(!), vilket är fler jag sett på en dag i kommunen förut. Ormvråkarna blev 40 och två varfåglar (ad + 1K) fanns på plats. Mer på Svalan.

Jan Andersson

2007-10-06 17:19

Vi tyckte oss höra skäggmesar vid piren i Södra Säm nu på eftermiddagen. Ping & varningsläte men kändes som om nåt inte stämde.

Jösse & Vaileth

2007-10-06 17:05

Min vän varfågeln är tillbaka igen, sjunde säsongen (kanske blir de inte så gamla, men han visar sig alltid på samma ställe, som för att tala om att ”nu är jag här igen”). Även om det var en solig och varm brittsommardag just idag, vet man att det snart blir ishalka på Rv40, dags att leta fram motorvärmarkabel och vinterdäck, sätta schaktbladet på traktorn inom några veckor.

Bo Ekstrand

2007-10-05 16:57

En havsörn kom rakt över tornet vid Gärdsjön idag, mot söder. En flock tranor passerade innan, en samtidigt, men den hann jag ju inte kolla på.

Bo Ekstrand

2007-10-04 20:11

På tal om skogshöns. Jag såg två orrar, en en tupp och en höna, på vägen in till Kärnås naturreservat idag.

Ingvar Claesson

2007-10-01 08:53

De två fågeltorn som nämns i rubriken är ständigt utsatta för skadegörelse i form av klotter men framförallt att de slås sönder. Vi åker ut och lagar dessa men redan dagen efter är de söndersparkade på nytt. Vi kan inte hålla jämna steg med förövarna. Det är också så att det finns en risk för olyckor när tornen inte är i ordning och det är kommunens ansvar om något händer. Vi är tveksamma om vi kan ta det ansvaret och funderar således på att ta ned bägge tornen.

Jag vill därför, innan beslut tas, ge UFG möjligheter att lämna synpunkter på hur ni swer på dessa torn.

Peter Wredin

2007-09-30 12:18

En smådopping i Gärdsjöm idag. När grågåsinventeringen var för ett par veckor sedan fanns inte en gåd vid Gärdsjön, förra veckan flög ca 130 gäss över sjön, det brukar ju vara stora ansamlignar av gäss där tidvis men inte just nu. Av tornet återstår nu bara stolpar och plattform. Dags för webkamera?

Bo Ekstrand

Stockholm   2007-09-20 21:57

Någon som vet om vattenrallar låter annorlunda på hösten eller är det ungfåglar som har ett mjäkigare läte? Hörde nämligen en blek rall idag vid Sämsjön tillsammans med Claes-Göran.

Niklas Svensson

Stockholm   2007-09-19 19:27

Efter att inte ha varit hemma sedan i våras var det idag roligt att se dammarna vid soptippen som nu känns riktigt giftiga. Var där en stund i kväll och letade mindre strand men hittade den inte. Dock rastade 2 kärror.

Niklas Svensson

2007-09-14 09:41

Fick en mycket intressant rapport från farsan (Anders) igår. I Hållestorp, Blidsberg hade han en födosökande kärrhök. Den var kraftigt röd på buk och bröst, vilket bör utesluta blå kärrhök, väl synlig vit övergump. Återstående alternativ bör vara juv. ängshök eller stäpphök. Ängshök så sent som i mitten av september är mycket ovanligt. Stäpphök passar bra i tid, men som vi alla vet är ju denna mycket rar. Platsen bör kontrolleras idag om någon har tid. Hett område är mosstegarna norr om Danstorp mot Hållestorp.

Fredrik Andersson

2007-09-10 21:07

Vattenrallen är fortfarande kvar på Böne mader. Förde ett riktigt oväsen här ikväll.

Ingvar Claesson

2007-09-09 12:22

Rätt många rovfåglar över Gärdsjön idag, tre ormvråkar, en duvhök fick upp änderna i sjön, en fjällvråk kom högt över Härna ka, en sparvhök över skogen västerut. Krickor (räknade till 78, men kan vara fler), gräsänder, knipor, bläsand, såg inte den stjärtand som rapporterats i veckan, men änderna kan lätt gömma sig i vassen så jag letar vidare.

Bo Ekstrand

2007-09-09 11:52

1 mindre hackspett på tomten (Dalum) i går

Bo Hansson

2007-09-05 20:20

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=688827

Jöns

2007-09-02 11:11

Gärdsjöns vattenstånd har sjunkit mycket den senaste veckan, mycket änder (krickor, bläsänder, gräsand), och en lärkfalk som satt i en al en kort stund.

Bo Ekstrand

Ulricehamn   2007-09-01 21:44

Jag gjorde samma sak som Jan A. idag. Jag tog mig till min Fars (Ingemar Larsson) tomt och tomtskådade. Vi hade hoppats på en bra dag, men den slog alla förväntningar. 9 fler arter är förra året som hade rekordet på 36 arter. Dvs 45 arter fick vi ihop. Topparna var väl bergfink, gulärla och järnsparv. Men vi missade också några lätta, t.ex pilfink. Men överlag är vi väldigt nöjda. Alla ligger på Svalan så klart.

//Janne L

Jan Larsson

2007-09-01 19:48

Idag har jag bistått Börje Ignell i Dalum på tomtskådardagen, de första timmarna i dimma, sedan i behaglig sol och så lite svalare eftermiddag med sydvästvind. Servade med mat och dryck av Börjes fru Birgitta kunde vi helhjärtat ägna oss åt att försöka identifiera så många arter som möjligt. Till slut landade vi på 52 arter, vilket var en fler än förra gången vi var med för fyra år sedan. Avgörandet kom den sista kvarten då vi, äntligen, hängde in två kråkor! Lite fler obsar redovisas på Svalan. Hur gick det för er övriga deltagare?

Jan Andersson

2007-08-25 12:27

En nötkråka passerade rakt över fågeltornet (numera ganksa demolerat) vid Gärdsjön igår, en ärtsångare satt i busken alldeles bredvid och varnade intensivt.

Bo Ekstrand

2007-08-19 19:57

Lite spridda obsar idag.

Från tomten lite sträck av trädpiplärkor och järnsparv på morgonen. Vid lunchtid ca 50 skrattmås i ett sträck mot söder över Åsunden.

En cykeltur till Vegby gav en obestämd fladdermus strax norr om Sandslätt som var ute i fullt dagsljus och jagade i en glänta. Den var ganska långsam i flykten och jagade runt i gläntan med små korta utkast åt sidorna för att snappa insekter. Jag uppfattade den som ganska lite dock kanske inte så liten som dvärgfladdermus. Små rundade öron kunde ses. Gissar på att det dåliga vädret och brist på insekter tvingade den att söak föda även i dagsljus?

Peter Wredin

2007-08-06 08:30

Gjorde en cykeltur igår (cykelorientering) i området mellan Hössna och Kölingared. En Tornfalk vid Hössna prästgårs naturreservat (parkeringen), I Jogen - 1 fiskgjuse, 1 häger, 2 storlommar och en nötkråka hörd från badplatsen. I Lönnern 1 fiskgjuse samt vid Knätte kyrka en lärkfalk som jagades av upprörda ladusvalor. Lärkfalken var intensivt jagad av en svala Precis innan den försvann bakom en kulle vände den sig och la sig på rygg i luftne och när den kom upp igen hade den en svala i klorna. Svalan var nog lite väl optimistisk när den jagade falken alltför nära.

Peter Wredin, Maria Johansson

2007-08-04 19:48

Tillbringade några morgontimmar i Ruggebotornet idag. Tyvärr var vädret uselt (dvs sol och svag vind), så sträckande fåglar uteblev nästan helt. Dock kom en nästan adult havörn flygande, attackerad av en fickgjuse. Den stackars örnen fick freda sig genom 360-graders volt i luften och sedan söka skydd bland träden bakom det vita huset vid sundet. Dessutom kom en kungsfiskare flygande nedanför tornet och satte sig en stund på en åra i båten som ligger en bit norrut. Mera på Svalan.

Jan Andersson

2007-08-04 13:56

Ja just det. Vid kyrkan. Ölandssemester = sent svar.

Jösse

2007-07-30 13:01

Nu hittade jag Kyrkarp.

Peter Wredin

2007-07-29 17:42

Var ligger kyrkarp?

Peter Wredin

2007-07-28 21:52

Vattenrallen är kvar på Böne mader. Dessutom 2 grönbena och en gluttsnäppa.

Ingvar Claesson

2007-07-28 16:38

Tranorna vid Gärdsjön spatserade med sin unge som nu är ca 60 % full storlek, ser bra ut trots allt. Många törnsångare i farten.

Bo Ekstrand

2007-07-27 23:24

3 rovisrapporter från Hållestorp, Blidsberg. 1. Besökte en känd sparvhökshäckningslokal. Helt plötsligt så lättade en ungfågel (hona) ivrigt skrikande, fick då syn på en adult hanne med byte på väg in på hög höjd. Bytesöverlämning i luften. Hannen släppte bytet när han var 10 m ovan ungen, som i sin tur plockade det fallande bytet blixtsnabbt. En läcker uppvisning. 2. Hörde pipande fiskgjuse på ingång. Misstänker att bytesöverlämning skedde när de var skymda från mig. Såg därefter en gjuse med halvkilosgädda landa i en frötall. Där måltiden intogs. Förmodligen överlämning mellan de adulta då ungarna bör vara kvar i boet. Förmodligen paret från gunnarpaskogen, Humla. 3. En skrikande juv ormvråk blev försedd med mat vid upprepande tillfällen. Men det verkar man se överallt i dessa dagar.

Fredrik Andersson

2007-07-27 08:59

En småskrake hona i Ruggebo igår, en brunand, 2 vigg, 4 fisktärnor varav 3 juvenila tror jag (de var i vart fall inte adulta (vit panna) annars rätt lugnt. (ej inlagd i svalan ännu)

Peter Wredin

Gällstad kyrka   2007-07-24 19:49

3 st Ormvråkar seglade ovanför vårat torp på tingsslätterna idag

Jan Krantz

  

 

2007-07-24 17:51

Jahaja! Va kallar man detta X-et?www.gt.se/nyheter/1.771732/familjen-buebo-hittade-uggla-i-ka minen

Jösse

2007-07-19 17:41

I morse verkade vädret lovande för att ställa sig i Ruggebo-tornet - mulet, småkyligt och frisk motvind för sydväststräckare. ”Nedtryckarväder” med andra ord. Och visst hände det en del. Minst 200 myrspovar i 5 flockar, varav särskilt en 80-flock kom läckert alldeles ovan vattenytan. Vidare 15 kustpipare (4+11 ex), 16 rödbenor, 2 gluttsnäppor och en brushane. Vidare sågs en silvertärna, ca 15 fisktärnor, brun kärrhök, bivråk, 3 lärkfalkar och många tornseglare som sökte mat över sjön. En bra dag blev det, mera på Svalan.

Jan Andersson

2007-07-17 22:25

sydsvenskan.se/lund/article252045.ece

Jösse

2007-07-17 20:07

Tittade till reningsdammarna i Gällstad. En juv rörhöna (stor), 3 juv sothöns (rätt små) och 3 juv smådoppingar (stora) och dessutom låg den ene smådoppingföräldern på boet och den andre byggde på. Det verkar som att en ny kull är på gång. De stora ungarna syntes klara sig på egen hand. Grindarna är nu låsta.

Jan Andersson

2007-07-15 21:27

Mera rödstjärt (svarta och röda)

Alf Olofsson berättar att han i fredags och lördags såg ett par av svart rödstjärt vid FG-möbler i U-hamn. De varnade och sågs med mat i näbb. Jag kollade lite ikväll och såg då honan med mat i näbb. Ännu en häckning i stan således! Tyvärr kommer ju fabriken att försvinna framöver då Åsunda betongstad ska växa ytterligare....

Alf berättar också att han funnit två häckningar av vanlig rödstjärt i Rånnavägstrakten.

Birgittas mor fann i tisdags fjäderrester av en småfågel i trädgården på Tingsholmsgatan. Jag har ”plockat ihop” resterna (några ving- och stjärtpennor) och funnit att det var en rödstjärt. Skickar en bild till webmaster så kan du själv bedöma.

Jan Andersson

2007-07-15 16:07

Från de översvämmade maderna i Böne hördes i morse en vattenrall. Tomtkryss 128.

Ingvar Claesson

Stockholm   2007-07-13 19:27

Var idag och tittade på svart rödstjärt i Vist. Mycket trevligt. Tack Ingemar för hjälpen!

Niklas Svensson

2007-07-11 09:21

Är just hemkommen från en spännande vecka i Pyreneerna där jag bl a såg svart rödstjärt högt uppe i den alpina regionen, och så hoppar det fram en likadan på gatan vid gamla Järnia-huset här hemma i stan när jag är på väg till ridklubben. Två helt (?) olika biotoper.

Bo Ekstrand

2007-07-07 17:43

Vill ni studera ungar så åk till reningsdammarna i Gällstad. Alla möjliga storlekar och åldrar på dom. Väldigt kul!

Jösse o Vaileth

2007-07-04 21:11

Min far såg idag, onsdag runt 9.30, 3 st mycket stora rovfåglar på hög höjd över Dalum. De seglade några varv och försvann sedan snabbt söderut. Han bedömde dem som klart större än ormvråk, och med ett kortare skrik, men hann inte hämta kikaren innan de var borta. Någon annan som noterat dessa? Kan havsörnar dra omkring så här mitt i sommaren?

Ingvar Claesson

2007-07-04 18:50

Var nere i SKåne på en liten tur och hälsade på bekanta. Kunde konstatera från kompisens trädgård att 3 glada ungar var på G att lämna boet. De vuxna kretsade ovanför och lockade (har inte hört gladans käcka vissling tidigare) Enligt kompisen var det dock tidigt iår (som allt annat). Likaså fick vi se hornuggla som jagade runt i gatlyktans sken ivrigt påhejade av minst fyra ungar. Kan vara läge att lyssna efter hornuggla här hemma eller börja kolla om det dyker upp några unga glador i norr och i söder.

Peter Wredin, Maria Johansson

 

2007-07-02 17:23

Överflygande tornfalk idag (Dalum)

Bo Hansson

2007-06-26 11:08

Jag har haft sävsångare vid ån - (Ätran, Dalum). Också hörd vid Fågeltornet vid Vinsarpsjön (4/5)

Bo Hansson

2007-06-25 16:43

Gjorde en sökning på svalan och det verkar som om bara Gärdsjön håller standarden i år. Samma sak inträffade på Humlamaderna i slutet av 90-talet, men sävsångarna hämtade sig under början av 2000-talet. Så man får hoppas att det bara är nåt cykliskt.

Fredrik Andersson

Ulricehamn   2007-06-25 15:05

Lustigt att du skriver om sävsångarna Fredrik. Jag har noterat samma sak och undrat om du haft några i Humla. Jag har 0-at också i kommunen.

Jan Larsson

2007-06-25 13:32

Tidigt imorse sjöng det en sävsångare vid Vinsarpsbron.

Jösse

2007-06-25 12:47

Var har sävsångarna tagit vägen?

Jag har inte hört ett pip från någon sävsångare vid maderna i Humla i år. Inte varit ute så mycket i och för sig, men nån borde röjt sig i varje fall. 2-4 sj individer brukar det vara under normala år. Hur ser det ut på andra sävsångarlokaler?

Fredrik Andersson

2007-06-25 08:36

För några veckor sedan hörde jag en vid Viskans utlopp ur Mogden, förr om åren har ajg hört en vid Röstesjön, så någon har vi väl haft regelbundet.

Bo Ekstrand

2007-06-24 22:09

En sommar-gransångare sjöng idag vid Viskans inlopp vid Mogden, Hökerum. Hur vanliga är de?

Stefan Adolfsson

2007-06-23 19:44

Idag var tranparet i Gärdsjön ute och spatserade på gärdet nedanför Härna ka med sin lilla unge, en brunröd krabat som inte kan vara mer än en månad gammal. De fick ju börja om i spril, så vi får hoppas att den lilla hinner växa till sig innan höstflytten. Som jämförelse kan nämnas att jag på em såg två vuxna och två unga tranor mellan Långegrund och Högagärde, de ungarna var ca 70 % av de vuxna i storlek.

Bo Ekstrand

2007-06-19 19:24

Ett litet tillägg. Även triviala arter bör rapporteras med atlaskriterie. Talgoxarna i holken i trädgården, tornseglarna under takpannorna mm. Minst lika viktiga som en ev. felflugen ägretthäger i Gärdsjön. Dock inte lika kul kanske ;-)

Fredrik Andersson

2007-06-19 13:18

Ett litet upprop. Använd atlaskriterie så här års, så långt det går när ni matar in obsar i svalan. Såg bla att rapporterna på en så intressant art som de bägge svarta rödstjärtarna var utan atlaskriterie. Bör väl vara minst ”4. par i lämpl. häckningsbiotop”. Ut och atlasinventera!

Fredrik Andersson

2007-06-18 13:30

OK jag trodde ni fick den, då lägger jag in den istället.

Peter Wredin

2007-06-18 06:41

Vi såg den inte egentligen, så vi valde att inte lägga in den. Jag fick aldrig in den i synfältet i tid.

Jan Larsson

2007-06-17 17:25

Hej Jan Larsson, glömde du bort att lägga in den mindre hackspetten som vi såg vid den svarta rödstjärten? Den var väl ny för dig?

Lägger du in den kan du väl ta med mig och Maria som medobservatörer.

Peter Wredin

2007-06-15 13:20

Letade svart rödstjärt mellan 09:50 och 10:40, syntes ej till, möjligen hördes den 2 gånger men det är osäkert. Ingen heller vid 1200-1300

Peter Wredin

2007-06-15 07:48

Japp bakom Sibia Betong. Efter potätelagret håller den till.

Jösse

Ulricehamn   2007-06-15 07:17

För 10 min sedan såg och hörde jag en SVART RÖDSTJÄRT ca 100 m väster om gamla Järniahusets kontor.

Jan Larsson

2007-06-14 17:51

Kul att det är fler som håller på med fjärilar. Ni rapporterar väl fynden på artportalen?

Peter Wredin

Härna   2007-06-12 07:38

Röd glada Varnum kyrka

07:15

Hans Sandberg

2007-06-11 06:45

Törnskatan och Göktytotna håller till ungefär 1 km upp på Hjortsbackevägen från Vackebackavägen.

Jan Larsson

2007-06-10 20:18

Var exakt i Vackebacka är det som Törnskatan och Göktytotna håller till?

Peter Wredin

2007-06-10 16:17

Mycke aktivitet i Viesjön just nu.

Jösse o Vaileth

vegby   2007-06-09 21:27

en turkduva storgatan23 i vegby. Kl 20.30 peter larsson var ocså med

martin larsson

2007-06-09 08:17

Satt och kollade lite i fågelguiden på rovfåglar och kan konstatera att den kenpigt färgade ”ormvråken” hade tydliga vita genomlysta kilar på samma sätt som juv kejsarörn har enl guiden. Färgen fågeln gick också i det rödbrun färgade håller. Men den var på ganska hög höjd och jag koncentrerade mig på bivråkarna (obs med handkikare). Upplevede att ”ormvråken” och bivråken var på samma höjd men jag kan tagit fel. Om de var på samma höjd var ”ormvråken” mindre än bivråken varför örn definitivt kan uteslutas. Någon som sett en ormvråk med de angivna karaktärerna?

Peter Wredin

2007-06-08 16:13

Bra med Bivråk idag. 1 hane vid korsning Vägen Kroken - Hössna och vägen till Böne. 2 bivråkar vid Hede samt en kenpigt färgad ormvråk. Samt en trolig bivåk vid Källebacka. En mindre hackspett vid södra Näsboholm.

Peter Wredin

2007-06-07 14:41

Jo, jag hade mindre flugsnappare efter kl 8.20 i Korpeboberg och ingen annanstans. Tror till och med att jag såg Jan A på cykel, men eftersom jag gick var jag 20 min efter. Jag var sedan på plats fram till 9.45 ungefär och den lät under ca 1 timme och sen knäpptyst. Noterbart var att den satt tidvis över banvallen i träden.

Jan Larsson

2007-06-07 13:34

Ooops läste slarvigt på Jan Larsson lokalbeskrivning av mindre flugsnappare. Denna flugsnappare var tydligen på Kråkeboberg och inte Korpeboberg varför det troligen rörde sig om ett ex på Korpeboberg och då klart ett ex på Kråkeboberg.

Peter Wredin

2007-06-07 08:32

Apropå mindre flugsnapparen igår så sjöng ett ex 350 m öster om banvallen i branten mot Marbäcksviken igår 06:50. Sedan hördes ett ex vid banvallen ca 07:05-07:15 och sedan 07:30-07:40. 07:50 - 07:55 hördes den återigen 350 m öster om Banvallen. Kan tänkas att den flyttat sig österut eftersom Jan A varit vid banvallen vid 8-tiden och inte hört den. Exakt var och när obsade Jan L den mindre flugsnapparen. Bör ha varit ungefär samtidigt som jag var på plats men jag såg ingen av Janarna. Kan vara intressant att veta om det är ett ex eller 2 ex i området.

Peter Wredin

2007-06-07 07:51

En lyckad nationaldagsmorgon på Korpeboberg med sjungande mindre flugsnappare. En liten favorit faktiskt. Under förmiddagen hoppades vi på Rosenfink och gräshoppsångare längs banvallen mellan Hökerum och Gärdsjön men icke. Däremot hördes spelande gräshoppor vid banvallen vid backen. Rekordtidigt???

Sökte även rosenfink vid Vinsarpabron men kammade noll.

En fin duvhökshona kretsflög under lång tid över Vinsarpasjön på kvällen och på Hössna mader syntes inte mindre än 5 storspovar.

Peter Wredin

2007-06-06 18:02

Från banvallen vid Backen mot Gärdsjön kl 23.30 igår hördes en intensiv kärrsångare, mycket välljudande så jag blev litet osäker, men den hade ändå rätt korta strofer.

Bo Ekstrand

Humla, Väddåkra, Nordskogen   2007-06-06 17:21

Järpe med ungar. Återigen en lyckad häckning i den tidigare kända järpelokalen!

Anders Andersson

2007-06-05 17:09

Den mindre flugsnapparen är kvar även idag, nu lite längre norrut. Sjunger flitigt ovanför banvallen strax söder skylten Åsundaleden.

Jan Andersson & Birgitta Brissman

2007-06-04 21:43

En mindre flugsnappare sjöng idag i Korpebo naturreservat, strax nedanför gården Kärrabo. Den borde höras även från banvallen, för det var ganska nära dit.

Ingvar Claesson

2007-06-03 18:10

För den som gillar fågelsång kan en cykeltur på banvallen mellan Gällstad och Månstad rekommenderas. Vackert och frodigt med mycket, delvis gammal, lövskog. Så här års sjunger fåglarna i ”mun” på varandra och det är svårt att hålla räkningen. Några siffror finns på Svalan.

Jan Andersson & Birgitta Brissman

2007-06-03 10:37

Imorse ett par rosenfink upprörda vid bo ca 15 m från banvallen, mittemot Härna ka.Ett par fiskgjusar svävade förbi över Gärdsjön, den ena under höga visslingar. Igår gräshoppsångaren i full gång kl 23.30 (mot Backen).

Bo Ekstrand

2007-06-01 19:30

Göken gal 1915!

Tröstergök

Bo Hansson

2007-05-31 19:06

Tomt-x nr 71 för Vaileth. Vaileth har även sett makaonfjäril! vid skogslyckan idag. Sorgmantel och nån oidentifierad stor orange fjäril.

Jösse & Vaileth

2007-05-31 19:02

Härmsångare imorse i Sjögunnarsbo. Tomt-x nr 77 för Jöns. Vaileth hörde en nu i eftermiddags. Tomt-x även för henne.

Jösse & Vaileth

Rånnaväg   2007-05-31 09:59

Rörhöneparet i Reningsdammarna har haft en lyckad häckning. Såg minst sju ungar. Sothönorna höll på att bygga ett nytt bo.

Bernt Bonander

2007-05-29 16:30

En Rödstjärts hanne visade upp sig här på Höjdgatan 3 på ett balkongräcke. Observationen gjordes igår vid ca 14-tiden. Till och från har Rödstjärten suttit och sjungit i de tidigare nämnda askarna de senaste två dagarna.

Friedrich Lieber

Rånnaväg   2007-05-29 11:25

Tog en tur ner till sjön för att kolla in Storlomsparet. Oj vilken fin syn jag fick se. En bit ut i sjön sam en hel familj 2 gamla och 2 unga fåglar. Underbart. Hoppas dom klarar sej.

Bernt Bonander

2007-05-28 09:07

Igår kväll (22:30) en (ihärdig) gräshoppsångare på samma plats som tidigare år - Gärdsjön 500 m uppströms mot Härna/Backen.

Bo Ekstrand

2007-05-25 12:16

Vid Gärdsjön i morse en sjungande rosenfink vid en buske nära banvallen, uppströms mot Backen.

Bo Ekstrand

Ulricehamn   2007-05-23 07:14

Var vid Höjdgatan 3 i går kväll, men det fanns inga rödstjärtar då. Men nu på morgonen så satt det en i ett torrt träd strax norr om Höjdgatan och spelade. Detta var min 3:e obs någonsin i Ulricehamns kommun på rödstjärt.

Jan Larsson

2007-05-22 20:03

Hej Jösse kolla i toppen på de två höga askar som ännu ej fått blad och som man ser om man tittar norrut från kommunförvaltningens parkering (nedanför parken nedanför Stenbock) Träden står inne i några trädgårdar. Den har suttit i toppen av dessa träd flera gånger och sjungit.

Peter Wredin

2007-05-22 18:21

Aha i parken såg jag nu?

Jösse

2007-05-22 18:18

Hej Peter. Vart exakt hörde du rödstjärten? Tänkte ta med eleverna så dom får hänga in den oxå.

Jösse

2007-05-22 07:54

Rödstjärten sjöng även nu på morgonen från sammaträd som igår. Revir?

Peter Wredin

2007-05-21 12:53

Rödstjärten nordväst om Stenbockskolan sjöng även under lunchen. Satt gärna i toppen av några höga askar som ännu inte blivit lövade.

Peter Wredin

2007-05-21 11:22

Gott om sångare längs Viskan från Hökerum till Mogden. Dock så tätt mellan sångarna att det var svårt att skilja dem åt. Härmsångare, törnsångare i vart fall sedan rör-, säv-, och/eller kärrsångare i området men de störde med örviga fågelinslag så att det ibland lät som kärrsångare men det kan ocskå varit sävsångare och andra fåglar i samma buske som gav intryck av en mängd härmningar. Knepigt. Hade inte tid att forska närmre på saken.

Peter Wredin

2007-05-21 07:42

När jag öppnade dörren igårkväll till lägenheten satt det en rödstjärt hanne och sjöng för full hals på ett staket. Nytt tomt X. Likaså satt en dito och sjöng strax nedanför Stenbockskolan kl 07.35 idag.

Peter Wredin

2007-05-20 11:04

spelande vattenrall i ån i går kväll vid 23-tiden (Ätran Dalum)

Bo Hansson

2007-05-19 19:27

Ärlor i Gärdsjön igår: Först 4 gulärlor, sedan satt en thunbergi alldeles bakom tornet, strax därefter kom en forsärla varnande ut från buskaget bakom tornet - kanske från Tövebäcken.

Bo Ekstrand

2007-05-19 14:14

I Flatasjön ligger det östra paret svarthakedopping på ägg (syntes när den ruvande fågeln ändrade ställing). Paret i sydväst låg bara och sov i vegetationen och jag kunde inte se något bo. En törnskata satt på en elledning öster om sjön.

jan Andersson

Dalum   2007-05-19 10:29

Igår fredag hördes en vattenrall vid Ätran i Dalum

Börje Ignell

Ulricehamn   2007-05-14 20:52

Fem Tornseglare Lönnebäck Pinebo, sommaren är här!

Börje Siljehov

2007-05-14 15:13

En flock vitkindade gäss drog norrut över staden vid 12-snåret.

Igår hade jag också en obestämd rovfågel på långt håll. Svår att få grepp på långvindag, blågrå vingovansida. Inget tydlig V i flykten men inte särskilt hängande heller. Blåste en del vilket kan störe normal flykt. Fågeln syntes från badplatsen i Trehörning över skogen på södra sidan av sjön. Blåhök?. Ängshök?, Bivråk gammal hanne? eller. Alltid surt med sådana obsar.

Peter Wredin

2007-05-13 13:34

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1068374,00.html

Jörgen Larsson

2007-05-12 21:11

En liten tragedi: Stjärtmesarna har i år liksom för ett par år sedan byggt ett mycket fint bo ca 20 m från banvallen, men igår larmade de alldeles väldigt, och jag fick se en större hackspett gå lös på boet så fjädrarna rök, den försvann men kom sedan tillbaka, de små stjärmesarna flög förtvivlade fram och tillbaka, idag var hela boet borta, bara litet fjädrar i grenarna runt omkring vittnade om det lilla kosntverket. En tröst i bedrövelsen är att det tycks som om tranorna har gjort ett nytt försök att häcka, litet sent men ändå.

Bo Ekstrand

2007-05-11 17:50

Hej

Grannen i söder har gjort en uppdatering av sin hemsida, välkomna på ett besök.

Tranemo Naturskyddsförening

2007-05-10 22:31

Vi var några tappra som trotsade den kyliga kvällen och begav oss till Hössna mader, där vi kunde konstatera att båda tornfalksholkarna var bebodda och dessutom en ljungpipare, en ormvråk, 7 grönbenor och en gluttsnäppa, samt en mängd skrattmås, tofsvipor, kajor, mm.

Bo Ekstrand

2007-05-08 21:04

Första gräsandskullen - Ätran Dalum. 9-10 st

Bo Hansson

2007-05-06 20:12

Idag kl 9.35 en röd glada över Härna ka, såg att Jörgen hade en några minuter senare vid Flatasjön, kan den ha hunnit dit? Annars två sävsångare som kunde ses och höras i Gärdsjön. Oroad över tranparets häckning, de har svävat över sjön men inte besökt boet på flera dagar nu.

Bo Ekstrand

2007-05-06 16:54

Röd glada över ån. Seglade vidare norrut (kl 1620). Första gången jag noterat den från tomten (tomtkryss 137)

Bo Hansson

2007-05-06 10:02

Brun kärrhök - ad hanne - Ätran Dalum

Bo Hansson

2007-05-05 22:03

Ibland ser man fåglar som inte går att identifiera (för min del ganska ofta). En ärla/piplärka med mörkt bröst, ögonbrynsstreck och grågrön rygg men även streckad på sidorna, satt länge i toppen av en gran. Finns i alla fall inte i fågelboken. Kanske genmanipulation, kul i alla fall. (Ska kanske skaffa kamera.)

Bo Ekstrand

2007-05-05 16:15

Storspovshäckningen i Knätte misslyckades. Boplatsen vär övergiven, och vid kontroll visade sig äggen vara försvunna. Troligen är det kråkor som varit framme.

Ingvar Claesson

2007-05-03 21:18

Gärdsjön 8 skogssnäppor rastade en rörsångare sjöng några strofer och ca 15 grönfinkar i en flock längs banvallen.

Bo Ekstrand

2007-05-03 20:57

Ruvande storspov i Knätte!

Ingvar Claesson

2007-05-02 21:05

Ikväll rastade också årets första gluttsnäppa.

Bo Ekstrand

2007-04-30 18:22

Första sävsångaren sjöng vid Gärdsjön, på samma ställe som alltid (en aning uppströms tornet). Tre grönbenor rastade.

Bo Ekstrand

2007-04-29 19:06

Buskskvätta och Ängspiplärka i Vinsarp

Bo Hansson

2007-04-29 18:46

Årets första grönbenor (två) rastade vid Gärdsjön.

Bo Ekstrand

2007-04-29 14:41

Mindre sångsvan i Bystadsjön. Sågs mitt emot badplatsen mellan ca 13.00-14.00. Uppehöll sig i samma område som en vanlig sångsvan. Peter och Maria anslöt för att hjälpa till med artbestämmandet. Den fanns fortfarande kvar när vi åkte vid 14-tiden.

Örjan Wennman

Gärdsjön   2007-04-28 18:04

Årets första gulärla satt fint på ett vasstrå 50 m från banvallen (flava).

Bo Ekstrand

Blidsberg   2007-04-28 16:56

17 ejdrar, 15 hanar + 2honor, på förmiddagen i Sämsjön. Låg rakt utanför piren i Södra Säm.

Ingemar Larsson

2007-04-25 18:06

Svartvit flug och svarthätta i trädgården och trädpiplärka som sjunger i skogen idag.

Ingvar Claesson

2007-04-24 21:14

Lövsångare vid 10-ans green

Bo Hansson

2007-04-23 08:08

Såg att vi gått förbi Boråsarna årslistan men vi behöver nog lite änder. Var är de. Borde väl kunna ligga något på sjön idag men jag såg inget från balkongen i morse i norra Åsunden (den del jag kan övervaka som inte är skymd av hus och träd. Dvärgmåsen blev nytt tomt X igår (103) men hade nog hellre sett storspovarna istället (vilken jag inte har somt tomt X för övrigt)

Peter Wredin

2007-04-23 08:05

Den flocken måste ha varit grym att se. Vilken tid var det som den sågs?

Trsit med tornet i Gärdsjön, förstår inte varför just fågeltorn är så roliga att sparka sönder. Det är likadant vid Prången´. Jag vidarebefordrar uppgifterna om tornet i Gärdsjön till Jan-Åke Claesson på kommunen.

Peter Wredin

2007-04-22 19:24

En god karamell på eftermiddagen var den 2K (BMS-larmad som subadult) dvärgmås som höll till vid Skottek och sedan längre norrut i sjön. Kl 15:40 landand plötsligt de sällskapande skrattmåsarna och dvärgmåsen satte en väldig fart med snabba kast och steg i höjd över sjön. Plötsligt attackerades den av en pilgrimsfalk som gjorde flera försök att slå den, dock utan att lyckas (tur för er andra!). Falken försvann sakta söderut medan måsen försvann i sikte på god höjd. Återfanns dock senare längre norröver.

Och så var det storspovarna som hade en god dag med bl a en flock på 3-400 fåglar som Ingemar Lillvik såg sträcka norrut över Prången. Utan tvekan den största flock som noterats i kommunen.

Jan Andersson

2007-04-22 18:44

Dvärgmås 2k eller 3k+?

Jösse

2007-04-22 18:20

Gick med till Gärdsjön ikväll och blev först bedrövad, det nyss reparerade tornet var åter vandaliserat! Sedan blev jag litet gladare, en flock på ca 90 (!) storspovar passerade under livligt flöjtande, med ett par eftersläntrare, snett bakom förföljdes de av en pilgrimsfalk som väl bidade sin tid.

Bo Ekstrand

2007-04-20 12:30

Ringtrasten på fälten vid Härna (!) naturligtvis.

Bo Ekstrand

2007-04-20 12:29

I morse en sjungande gransångare vid banvallen infarten till Hökerum vid Mogden. Senare en ringtrast på fälten vid Hökerum (hanne) och en fiskgjuse som ryttlade över Gärdsjön, första ggn i år.

Bo Ekstrand

2007-04-19 20:00

Klockan 19:11, närmare bestämt.

Jan Andersson

2007-04-19 19:59

Skulle just äntra Anemonvägen efter dagens värv, då en röd glada kommer stävande norrut, lågt över gatan. Om jag hade samlat tomtkryss hade jag fått ett sådant, då jag även såg den när jag klev ur bilen på 7:an....

Jan Andersson

Dalum   2007-04-19 17:45

Gransångare på tomten (Årstomte 51)

Bo Hansson

2007-04-18 22:00

Så var det dags för årets ringtrast vid Gärdsjön, denna gång två stycken hannar med gnistrande vita bröst i kvällssolen, på Alfs gärden nedanför Härna ka, tillsammans med alla möjliga andra trastar och starar.

Bo Ekstrand

2007-04-18 15:14

Och rörhönan.

Jösse

I stan   2007-04-18 15:13

Detta är lite flummigt som även mycket annat på club300. Vaileth meddelar att snatteränderna och kniporna är tillbaka i reningsdammarna.

Jösse

2007-04-18 15:11

OK tack Ingemar, det förklarar ju det hela.

Peter Wredin

Blidsberg   2007-04-18 11:59

Man får hålla i minnet att Club 300s larmsystem och Svalans rapportsystem inte är samma sak. Kommentaren som syns i Svalan vid ett BMS-larm är antingen direktgenererad från larmsystemet eller i efterhamd ändrad av den som larmat. Därför kan det finnas en del alternativ som kanske verkar lite underliga. T.ex. Jag obsar-säkert bestämd är en trovärdighetsnivå i motsats till t.ex. Andrahandsuppgift, Artbestämning osäker, Skådare behöver hjälp m.m. Detta är alltså alternativ i larmsystemet och har ingenting med frågetecken i Svalan att göra. Som alternativ till nivån Ingen kommentar finns t.ex. Ålder, Kön och annan dräktangivelese. Det finns även i nästa nivå Ingen kommentar i st.f. t.ex. Info på lokalsvararen, Fågeln bevakas, Fågeln lämnas m.m. Summan av det hela blir att man inte ska bry sig alltför mycket om kommentaren i Svalan som rör BMS-larm. Det är snarare upplysningar som man har nytta av vid larmtillfället.

Ingemar Larsson

2007-04-18 08:29

Såg att smådoppingen sågs senast 17.00 så det var en dryg timme innan vi var där. Men både den och rörhöna kan ju gömma sig ganska bra i lite vegetation om de vill. Men förvånansvärt lite fågel var det med hur det brukar vara.

De där kommentarerna man ser är det någon sorts automatik i dessa måntro. ”Drog iväg” och ”artbestämning osäker” är ju relevant information men ”jag obsar, ingen kommentar” och ”säkert bestämd” säger ju inte någonting. Man får väl utgå från att alla som lägger in en obs på svalan anser att de är säkra. Om inte klickar man väl på rutan med frågetecknet. Men just dessa kommer från Club 300´s larmsystem så det kanske är några automatiska kommentarer? Jag vet inte eftersom jag inte är insatt i den klubbens system. Men det kunde vara kul att få en kommentar från någon som känner hur deras system fungerar.

Peter Wredin

Ulricehamn   2007-04-18 08:22

Angående ”jag obsar - ingen kommentar” och ”jag obsar - säkert bestämd”.

”Jag obsar” är väl mest i motsats till att det är en andrahandsrapport. Och ”säkert bestämd” är i motsats till att det är en osäker rapport. Notera att man måste välja något och då blir det oftast dessa kommentarer då det är det som stämmer bäst på en vanlig rapport. Men jag håller med om att det kan låta lite dumt.

Jan Larsson

2007-04-18 08:21

Det finns flera alternativ till ”jag obsar, ingen kommentar” och ”säkert bestämd”. Bla ”drog iväg” osv. och ”artbestämning osäker” osv. Vet inte om detta förklarade så mycket men dom här förekommer ganska ofta.

Jösse

2007-04-18 08:17

Faktum är att det inte var så mycke fåglar i dammarna igår. Endast snatteränderna, ett par knipor och två sothönor. Snatteränderna drog dock iväg tror vi. Lite senare dök rörhönan upp oxå. Nån smådopping såg vi inte röken av.

Jösse

2007-04-17 19:42

Såg att vi var kanske 10 minuter sena till dammarna. Vart tog alla fåglar vägen?

Mycket märkligt.

Apropå ringtrast i Tvärred så har jag noterat att club 300 fplket ofta skriver ”jag obsar - ingen kommentar” - vad betyder det?

Ibland ser man jag obsar - ”säkert bestämd” - vad betyder det? Det är väl inte mer säkert än någon annan obs på svalan?

Peter Wredin, Maria Johansson

2007-04-17 19:35

Eftersökte smådoppingen i reningsdammarna ikväll men det var förvånansvärt tomt endast 5 sothönor i vattnet. Var var kniporna och gräsänderna som alltid brukar vara där? Dock sjungande svartmes och fem jagande ladusvalor.

Peter Wredin, Maria Johansson

Ulricehamn   2007-04-17 08:10

Sjungande Rödstjärt vid gamla kyrkogården Storgatan 07.00

Börje Siljehov

2007-04-16 21:34

Just utkommer ur duschen efter dagens arbete ringer min kompanjon Ingemar Lillvik och berättar att det ligger tre små (mindre) doppingar på sjön. Jag fick snabbt dra på mig kläder och kikare och åka ner till sjön (långt håll och motjjus) och sedan tillbaks till båtbyggeriet. I det avtagande ljuset vid 20:30-tiden kunde tre svarthalsade ses, aktiva och ibland dykande. Åter hemma ser jag på hemsidan att tre dito setts redan på morronen. Igår lågen svarthalsad i Marbäcksviken.

Jan Andersson

2007-04-16 10:08

3 svarthalsade doppingar (såg sömninga ut) samt 12 krickor i norra Åsunden idag på morgonen.

Peter Wredin

 

2007-04-16 08:19

I Romsås idag första sjungande trädpiplärkan.

Stefan Adolfsson

Dalum   2007-04-13 16:54

1 ex Svarthakedopping, minst 320 Skrattmåsar och en ruvande Kanadagås vid Flatasjön idag. 2 ex Sädesärla vid Ätran den 6/4.

Börje Ignell

2007-04-12 18:46

Första skogssnäpporna noterade i ån. Dalum

Bo Hansson

2007-04-12 13:00

Kanske ev. stötte jag en dvärgbeckasin vid marbäcksviken idag. Samma ställe som i höstas. Men senare sprang jag på två enkelbeckasiner så man vet ju aldrig. Då hade jag i vilket fall vatten nästan upp till knäna. Ska ni leta efter dvärgen så glöm inte stövlarna.

Jösse

2007-04-07 13:04

Precis när ett par skådare skulle äntra det gamla tornet vid Gärdsjön kom en duvhökshona jagande längs strandkanten, gömde sig i vassen och flög sedan rakt över sjön mot mig. Hoppas de hann se henne.

Bo Ekstrand

2007-04-05 21:34

En hona brun kärrhök passerade förbi Gärdsjön ikväll. Tyvärr har några andra också passerat och demolerat fågeltornet, jag ska skriva en Dagens Ris.

Bo Ekstrand

2007-04-04 15:07

Jag ville nog egentligen ha det till ejder.. men det kändes som att det fanns för lite att gå på. Kanske en Stjärtejder? :-)

Örjan Wennman

2007-04-04 14:18

Ejder? med tanke på näbben. Stjärtand med tanke på stjärten och den långa halsen?

Peter Wredin

Stockholm   2007-04-03 09:37

Stjärtand?

Niklas Svensson

2007-04-02 20:36

En ensam and på sjön ikväll som kändes lurig, tyvärr var ljuset dåligt. Sågs under ca 10 min i höjd med resdax-bodarna i skymningen. Färgen såg mörk ut, brun-grå eller möjligen svart, men som detta är osäkert i det dåliga ljuset. Ganska stor kropp, kändes klart större än fiskmåsarna runt omkring. Trubbig kilformad näbb och hals som kändes lång. Ganska lång spetsig stjärt. Vingade sig ett par gånger och ibland i ”bråk” med måsar. Några gissningar?

örjan wennman

2007-04-02 15:39

Fast inte i skogen.

Jösse

Sjögunnarsbo   2007-04-02 11:44

Äntligen ett tomt-x igen. Nr 76 tror jag. En eller flera orrar spelade spelade i skogen i Sjögunnarsbo vid 7-tiden imorse. Även smålommar hördes.

Jösse & Vaileth

2007-04-02 09:21

I morse vid 7-tiden hundratals trastar på ett fält i Romsås, dubbeltrast, taltrast, mm, hann inte granska alla.

Bo Ekstrand

2007-04-01 19:09

3 st mindre hackspettar jagade varandra vid infarten till Vistavallen. En av dem kunde ses sittande i träden med vingarna utslagna. 2 hanar som uppvaktade en hona? Kunde ej se könstillhörigheten på spettarna.

Peter Wredin, Maria Johansson

Vegby   2007-04-01 17:28

Det satt en grå ganska stor fågel i på västra sidan om travbanan i Vegby i morse. Jag tror att det kan ha varit en ormvråg. Helt grå på ryggen och med gul näbb.

Harald Wiman

Dalum   2007-04-01 17:16

ett par Forsärla

Bo Hansson

Ulricehamn   2007-04-01 13:46

Härligt mycket orrspel runt Björnöleden på Komosse i morse.

Gustaf Linder

2007-03-31 11:46

Första Fiskgjusen över ån (Dalum)

Bo Hansson

2007-03-27 17:41

Min första Strandskata för året vid Prången 17:30. Kryssad hemifrån på balkongen=lagom jobbigt!

Örjan Wennman

2007-03-27 08:02

Bör ha varit samma tranor som jag och Jan Andersson m fl såg från SNF´s årsmöte. Örjan har lagt in dessa på svalan.

Hade själv några flockar på morgonen samt 3 st spillkråkor som flög över Rv 40 vid Brunn tidigare på dagen.

Peter Wredin

2007-03-27 08:02

Bör ha varit samma tranor som jag och Jan Andersson m fl såg från SNF´s årsmöte. Örjan har lagt in dessa på svalan.

Hade själv några flockar på morgonen samt 3 st spillkråkor som flög över Rv 40 vid Brunn tidigare på dagen.

Peter Wredin

2007-03-26 19:59

210 + 212 + 30 tranor sträckte förbi ulricehamn 19:30-19:45.

örjan wennman

2007-03-26 18:55

En Röd Glada vid badplatsen I Vegby kl 16.30

Majken Gustafsson Nord

2007-03-25 21:32

Den gäddan var det största vidunder jag har sett. Glömde bort bort fåglarna helt en stund där.

Jösse

2007-03-25 19:40

Förmiddagen vid Gärdsjön bjöd ju alla närvarande på sträckande jättegädda (vi får väl se om den kommer i UT så småningom). Nu på kvällen dök det upp en snatterand igen (uppströms, sankmarken nedanför Härna ka).

Bo Ekstrand

2007-03-25 19:40

Förmiddagen vid Gärdsjön bjöd ju alla närvarande på sträckande jättegädda (vi får väl se om den kommer i UT så småningom). Nu på kvällen dök det upp en snatterand igen (uppströms, sankmarken nedanför Härna ka).

Bo Ekstrand

2007-03-24 21:24

Ett par snatterand och ett par brunand i Gärdsjön idag, spelande järnsparv och på kvällen sjungande taltrast och knirpande morkulla.

Bo Ekstrand

2007-03-24 19:44

Örnfrossa idag i kommunen. För egen del en gammal havsörn som satt i ett träd ute på Långegrund - men ingen kejsare. Och så en juvel, en kungsfiskare som flög förbi båtplatsen vid Långegrund.

Jan Andersson

2007-03-24 19:25

Ung kungsörn vid Åfärd idag på förmiddagen. Samma som Börje såg i Timmele får man förmoda.

Ingvar Claesson

2007-03-24 19:24

Ung kungsörn vid Åfärd idag på förmiddagen. Samma som Börje såg i Timmele får man förmoda.

Ingvar Claesson

2007-03-24 19:22

Faktum var att vi stog vid Vadboden när larmet från Ljungsarp kom. Så då blev det plattan mot mattan. Man kan förmoda att vi var ute i senaste laget om den nu flög in i kommunen. Vi följde larmen från Draven, Gislaved (eller vad det nu var) men inte trodde vi att den skulle dra häråt. Som Vaileth sa: VARFÖR STANNDE VI INTE HEMMA!!!

Jörgen & Vaileth

Stockholm   2007-03-24 19:05

Tre örnarter i kommunen på en dag när hände det senast? Man får väl ändå förmoda att den var inne i kommunen även om ingen såg den vilket iofs känns lite konstigt. När fågeln sträckte från Dalstorp befann jag mig i Timmele. Jan Andersson på golfbanan och Jörgen och Vaileth i kommunens södra delar. Jag förmodar att det var fler som var ute och spanade vilket borde resulterat i att någon såg den om den passerade kommunen. Det finns som jag ser det två alternativ. Fåglen gick som Bo säger väster om oss eller så gick fågeln ner någonstans. Finns således all anledning att hålla ögonen öppna imorgon också.

Dagens obs för egen del blev en snösparv som jag stötte på gärdet. Nu hoppas jag att vinden mojnar så man kan ge sig ut och lyssna ugglor.

Niklas Svensson

2007-03-24 17:58

Kejsarörnen gick nog väster om oss, men det var en havsörn över södra lönnern vid 1530 tiden!

Vidare en salskrake i Vinsarpsjön. Skäggdoppingarna är nu rätt talrika bla.a i Lönnern. Vidare noterat Enkelbeckasin, spelande rödhake, spelande järnsparv, mycket ormvråk m.m. - Unser i luften

Bo Hansson

2007-03-24 16:51

Jo vi var nere i dom södra obygderna och spanade men de sket sig. Röd glada iof och de e ju inte fy skam.

Jösse & Vaileth

2007-03-24 12:18

Enligt larmsidan på C3’s hemsida sträckte Kejsarörnen precis mot NW vid dalstorps kyrka. Ut och spana!!!!

Anders W

Dalum   2007-03-24 11:32

En Kungsörn kretsade över Flatasjön kl. 09.15 och försvann sedan mot Timmele

Börje Ignell

2007-03-23 22:54

Stenknäck på nära håll imorse - man blir alltid överraskad hur vacker den är! Som förutvarande golfare kan jag säga att ingen seriös utövare ställer sig ute ”i naturen” särskilt inte i närheten av tättbebyggt område och börjar slå, en ovan golfare kan få bollen att gå hur som helst min arbetsplats ligger vid en driving range så jag vet, man måste kunna se var bollarna kommer ned, etc etc. Någon som velat pröva på i det fördolda.

Bo Ekstrand

2007-03-23 19:35

Kul att de röda gladorna är tillbaka, både i kommunens sydkant och nordkant. Förra året var ett par stationärt i Gällstadtrakten 3.4 - 1.8, men bara en i paret sågs under boperioden, så stark misstanke om häckningsförsök finns. Hoppas att det kan bli nåt i år. I trakten av Trädet sågs 1-2 fåglar 8.4 - 12.8, men någon stark misstanke om häckning framkom ej. Håll ögonen öppna i år!

Och om golftilltaget tycker jag inte (det stavas ”driving range”, särskrivet på engelskt vis, Peter).

Jan Andersson

2007-03-22 20:18:09

Tack för de synpunkterna. Jag kollade lite på jobbet bland olika människor och alla tyckte att det var en ganska konstig ide att överhuvudtaget få för sig att göra. En person (2a handsuppgift), som var golfare för övrigt, tyckte faktiskt att det var OK så det finns människor till allt. Det finns dock på en del håll drivingragner (hur stavar man till det?) där man slår över vatten men jag tror man samlar in bollarna. På vanliga drivingragner har jag hört att man polisanmäler folk som stjäl

bollar så det kostar nog för mycket att slå bort dem. Kan kanske vara OK på vissa platser om de är lämpade för ändamålet och man samlar in dem.

Jag har fått höra ibland när man pratar nedskräpning med folk att ”det var det löjligaste jag hört” och ”vi betalar skatt gå och gör något vettigt istället”, ”är du sån där miljöpartist” o liknade. Jag är ganska trött på att höra detta men brukar kunna hålla mig cool. Dock inte idag.

Peter Wredin

Ulricehamn   2007-03-22 19:54:13

Som fågelskådare och golfare tycker jag att Niklas har rätt. Det finns en golfbana att slå bollar på och den duger gott. Dessutom är en golfboll väldigt farlig om den hamnar på fel ställe. Detta var på ju allmän plats.

Jan Larsson

Sjögunnarsbo   2007-03-22 18:32:55

Det var nåt bland det dummaste jag hört. Klart du ska säja ifrån. Får man göra och säga vilka dumheter som helst bara för att man har en golfklubba i näven?

Jösse

Stockholm   2007-03-22 17:13:04

Idioti! De har väl för f-n en golfbana att hålla sig till!

Niklas Svensson

2007-03-22 16:34:38

Hej en snabbenkät till fågelklubben. Var nere vid Ätrans mynning i Åsunden under lunchen för att se om det gick att få in något nytt. Ganska tomt på fågel däremot fanns där en golfare som var på väg att slå ut en hel låda med kasserade golfbollar. Själv tyckte jag att detta var onödigt och föreslog att han skulle kasta dem på tippen istället. Som svar fick jag att detta var det löjligaste han hade hört + en massa annat som inte går att skriva här. Själv var jag nog heller inte så nyanserad. Han hade dessutom en kompis som tyckte han kunde försöka pricka fåglarna (mest på skämt tror jag men ändå).

Vill bara kolla mer er om ni tycker att det är OK att slå ut golfbollar is jön (visserligen att rubricera som nedskräpning men det är å andra sidan inte det värsta miljöproblemet eller skräpet, jo han tyckte jag skulle jobba med viktigare saker) Eller skulle jag hållt tyst eftersom det var löjligt att reagera?

Tycker själv heller inte att man ska behöva akta sig för flygande golfbollar när man går omkring vid åmynningen.

Tacksam för kommentarer.

Peter Wredin

Stockholm   2007-03-22 14:46:41

Havsörn i Marbäck idag bla. Fler obsar på Svalan. Jag befinner mig hemma för att skåda t.o.m början på nästa vecka så tips via sms mottages varmt. Tel 0701-473 220

Amerikansk kricka, ringtrast och turkduva ligger högt upp på önskelistan!

Niklas Svensson

Ulric ehamn   2007-03-21 19:38:06

En stor flock bofinkar drog genom Borgmästarhagen vid 12-tiden i dag!

Bertil Öjerbrand

2007-03-20 11:31:05

Ca 40 tranor mot norr igår i Timmele samt ca 140 tranor över Ulricehamn 11.10 idag

Peter Wredin

2007-03-19 14:28:07

Grattis Peter!

Jösse

2007-03-19 13:26:36

För övrigt har jag tagit mig upp på 102 tomtarter så det kanske är dags att flytta till en ny tomt och börja om.

Peter Wredin

2007-03-19 13:25:02

Upprop - som inte gäller fåglar.

Jag har fått en förfrågan från vägverket om grodlokaler eller närmare bestämt grodlokaler där man ofta har problem med att de korsar vägar i stor utsträckning och därmed blir överkörda. Jag känner till några bra groddammar men inga platser där det råder någon massdöd av överkörda sådana.

Finns det sådana platser kan det finnas en chans att man åtgärdar detta.

Om ni känner till sådana platser vore jag tacksam om ni hörde av er till mig. Gärna på mail men det går bra muntligen också.

Peter Wredin

2007-03-18 19:51:05

Var det inte lite oartigt att lämna bitarna som det bjöds på?

Jösse

Blidsberg   2007-03-18 19:02:41

På min dator ligger gäddbitarna nere till höger =)

Ingemar Larsson

2007-03-18 17:07:11

Observera de fina gäddbitarna säbyborna bjöd på (nere till vänster på andra bilden). Dessa lämnades orörda. Den tretåiga var nytt sverigekryss för mig. Kul!

Örjan Wennman

Stockholm   2007-03-18 13:18:27

Kul med tretåiga måsen. Ser i mina ögon ut som en ad vinterdräkt. Ljus jämnfärgad vingovansida. Möjligen nåogt ljusare ut mot handen. Vingspets doppad i tusch. Vit stjärt. Tydligt avgränsad nackboa. Gul jämnfärgad näbb.

Niklas Svensson

2007-03-18 08:07:29

Hej! Är det någon som har lust att slå mig en signal för att hjälpa mig artbestämma en mås som jag sprang ifatt på gräsmattan i morse? Gissar själv på tretåig mås. 0321-51751.

Lasse Christoffersson

2007-03-18 06:00:13

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=629723

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=629396

Artikeljagaren Jörgen

2007-03-17 15:10:06

Imorse två gråsiskor som var mycket bruna och nog skulle klassas som rasen cabaret, men den verkar inte rapporteras som brunsiska så ofta enligt Svalan. Annars bläsänder och krickor, varfågeln är kvar och ganska blåsigt framåt eftermiddagen.

Bo Ekstrand

Ulricehamn   2007-03-17 14:36:06

Trevligt och oväntat besök idag!

En mindre hackspett(hane) på talgbollen.

Inga o Bo Eriksson

Ulricehamn   2007-03-17 14:36:02

Trevligt och oväntat besök idag!

En mindre hackspett(hane) på talgbollen.

Inga o Bo Eriksson

Stockholm   2007-03-16 15:11:10

Snygg bild på trädlärkan Ingemar, trots att den är tagen utanför kommunen.

Niklas Svensson

Ulricehamn   2007-03-15 14:23:35

Årets första Sädesärla för egen del observerades vid timmerupplaget i Grönahög i dag vid 11-tiden.

Friedrich Lieber

2007-03-15 13:15:11

Tack Jan för kommentarerna om skvättan (jag hoppades du skulle kommentera obsen)och ja jag har gråtit en skvätt. Måste helt klart utveckla skådandet genom att observera det jag ser om jag inte vet vilka karaktärer jag ska titta efter vilket jag inte kände till på en fågel med den lite underliga dräkt (vilket jag för övrigt använde på Kungsörnen häromdagen då den var på mycket långt håll och ej kunde identifieras omedelbart). Det rörde sig enligt min mening inte om någon utfärgad hanne av någondera arten utan isåfall någon övergångsdräkt. Intressant obs i vilket fall som helst. Den står nog som busksvätta - osäker artbestämning i svalan för närvarande.

Övrigt nytt - dåligt sträck igår men idag har en hel del svanflockar dragit förbi. En turkduva observerades i Timmele (2 tillfällen). Kom från nordväst över Timmele i riktning mot Timmele kyrkby. Då jag hade den där flera gånger förra året körde jag efter och fann den uppflugen på lyktstolpen mitt i parkeringen till kyrkan.

Peter Wredin

2007-03-15 12:01:23

100% säkra på mindre sångsvan ja. Finns det indikationer på att det skulle vara något annat?

Jösse

2007-03-14 19:28:34

Några tankar om buskskvättan vid Sörsjön (eftersom ingen annan har tagit till orda).

Det är naturligtvis frestande att bestämma fåglar efter almanackan, som i många fall ger pålitlig vägledning. Även om tidpunkten i detta fall pekar på svarthakad buskskvätta, hellre än en vanlig sådan, bör man kanske kräva lite mer kött på benen när man kommer till rariteter.

Man ska nog inte titta för mycket på den dräkt som avser 1:a vinter (den dräkt skvättorna får när de ruggat sin juvenila dräkt, exklusive flygpennor och en del täckare). Så här långt fram på året börjar de bli rätt adultlika och de gamla rätt så utfärgade och redan kan det vara svårt att separera åldrarna. Den rödaktiga färgen på bröst och mage tyder också på att ungfågelstadiet är passé även om de del unga är ganska beigefärgade under.

En del svarthakade honor är ljusare grå på hakan än andra, men ändå med kontrast mot det rostiga bröstet. De vita stjärtteckningarna har buskskvättan i alla åldrar, men det finns enstaka ex som helt saknar vitt. (Påfallande karaktär först när den breder ut stjärten).

Min åsikt är att registrerad information är för bristfällig. Man kan inte utesluta en karaktär för att man inte lade märke den vid obstillfället (stjärtteckning, ögonbrynsstreck etc) i tron att man borde ha sett den om den fanns. Så pålitliga är inte våra grå.

Uteslutas kan uppenbarligen hane av svarthakad (den art och det kön som först kommer i åtanke vid denna tidpunkt), åtminstone västlig, om inte en östlig villfarare. Längre än så går knappast att komma med tillgänglig information, vad jag kan förstå. Det enda rimliga är att publicera obsen som ”obestämd buskskvätta”, och gråta en skvätt över att man sumpade obstillfället......tills dess den dyker upp igen.

Jan Andersson

2007-03-14 14:02:32

Jösse m.fl.

Är ni säkra på att det var MINDRE sångsvan??

Bo Hansson

Ulricehamn   2007-03-14 11:32:02

Idag kl. 11 kom vår första flock tranor trumpetande över Hester cirka 25 st

Inga o Bo Eriksson

Ulricehamn   2007-03-14 11:32:00

Idag kl. 11 kom vår första flock tranor trumpetande över Hester cirka 25 st

Inga o Bo Eriksson

Stockholm   2007-03-13 21:17:19

Blir sjukt sugen av att läsa om alla obsar! Kommer hem i mitten på nästa vecka. Då ska det skådas utav bara h......

Niklas Svensson

2007-03-13 20:28:05

Vi såg 10 mindre sångsvan sträcka norr i Blidsberg på eftermiddan. Gôtt!!!

Jösse, Vaileth, Ida och Stefan C

2007-03-13 17:56:47

ormvråk i Nöre och rödvinge i Vinsarp. Skrakar och grågäss (m.m.) i ån i ån. Starar här och både där och lärkor drillar förbi. Es ist Unser in die Luft!

Bo Hansson

2007-03-12 16:41:48

Det skulle vara intressant om observatörerna av spetsbergsgässen och sädgässen kan uppge om de drog iväg medan ni var på gärdet och isåfall när, hur många och åt vilket håll. Likaledes kungsörnen, vilken tid var detta och åt vilket håll flög den?

Peter Wredin

2007-03-12 11:42:56

Jag kan tyvärr inte ta mig ut och kolla om den är kvar, men en sak till som jag kom att tänka på är att när den kom flygande som såg den bara ”jordfärgad” ut och en buskskvätta har väl stora vita fält på stjärten i alla dräkter? (även ungfågel 1:a vinter?) Normalt är det ju detta man ser först om man ser en flygande skvätta men detta såg jag inte alls varför en 1:a reaktion om att det kunde vara rödhake kunde kännas rimlig. Hade den haft vita fält på stjärten tror jag nog att jag lagt märke till det. Även detta (om det stämmer att buskskvättor i alla dräkter har detta, lite otydligt av litteraturen)bör tyda på svarthakad. Så är det någon som är mer van av unga svarthakade buskskvättor 1:a vinter kan säga något om de karaktärer vi faktiskt kunde konstatera resp de vi inte lade märke till som borde varit där om det var en buskskvätta som kommentera gärna om det går att art utifrån befintlig information.

Annars lite tomtskådning från balkongen idag (hemma med en förkylning) gav en hel den bl a havsörn och sädgås. mer på svalan

Peter Wredin

Lund   2007-03-11 23:43:25

Hej! Spännande! Hoppas skvättan är kvar imorgon så att den kan bli säkert bestämd. Det är ju ett intressant fynd oavsett vilken av arterna det rör sig om (även om svarthakad kanske känns mest trolig med tanke på årstiden). Lycka till imorgon!

Anders Wigren

2007-03-11 20:24:22

Kollade med Gösta men han hade inget att tillägga utan han såg vad jag hade sett. Han hade heller inte tänkt på hur ögonbrynstrecket tedde sig.

Peter Wredin

2007-03-11 17:54:47

Värt att kolla upp helt klart.

Jörgen

2007-03-11 17:26:14

Du hade rätt Jörgen, jag kan inte säga om buskskvättan jag såg idag var en vanlig eller svarthakad. När jag såg den trodde jag först det var en rödhake men så fort jag fick in den i kikaren såg jag att det rörde sig om en buskskvätta. Den kom flygande, satte sig på en stolpe och skvätte med stjärten. Tidpunkten överaskade mig då jag har för mig att detta var en tidig obs. Jag upplevde fågeln som rödaktig på hela bröst och mage så långt jag kunde se. Den satt något framåtlutad varför jag ej kunde se hela magen. Jag konstaterade också att den var ljus eller i vart fall inte svart/mörk på hakan och tänkte att detta ska väl utesluta svarthakad busksvätta. Vid konsultation av fågelbok (som jag givetvis inte hade med mig då jag var ute i annat ärende än fågelskådning) konstaterade jag att första vinter av bägge arterna har ljus haka. Något ögonbrynsstreck reflekterade jag inte över då jag direkt såg att det rörde sig av någon av arterna. Att jag inte reflekterade över detta kan möjligen berott på att det var otydligt? Eller så självklart att jag inte tänkte på det.

Kollade tidpunkter för de bägge artern i artportalen och kunde konstatera att den vanliga har setts i januari (sena), ej i februari och att denna är tidigare än de två hitillsvarande marsfynden. Den svarthakade (med långt färre fynd men över 2000) verkar kunna synas närsomhelst.

Vad talar detta för? Svarthakad förefaller ju i detta perspektiv som troligare särskilt med tanke på de senaste årens skvättor i områden inte alltför långt från Ulricehamn. Men som vanligt när det gäller mig slarvkollar jag sällsyntheterna och utgår lite slappt att det rör sig om de vanliga ”svenska” arterna och det får man ju förstås sota för. Surt! Gösta Ekman medobsade, jag ska kolla om han har bättre minne. Kommentarer tack!

Peter Wredin

Ulricehamn   2007-03-11 16:36:31

Även på Bredgårdsgärde i Marbäck satt en pilgrimsfalk i minst 1 timma idag. Medobservatörer: Bertil Öjerbrand, Vaileth Krantz, Jörgen Larsson, Peter Wredin och Maria Johansson.

Jan Larsson

2007-03-11 13:51:53

Nu kommer alla fåglarna på en och samma gång, bland grågässen vid Gärdsjön den gamle bekantingen med halsmärkning ”E-LR”, stod litet för sig själv och försökte bli av med halsringen, kanske kände den sig litet utanför.

Bo Ekstrand

Ulric ehamn   2007-03-11 11:05:37

Ensam småskrakehane vi Ätrans utlopp 9 mars

Bertil Öjerbrand

2007-03-11 09:29:23

I fredags stod en ensam råka på gärdet nedanför Härna ka bland alla andra kråkfåglar, annars massor av gäss och vårfåglar vid Gärdsjön.

Bo Ekstrand

2007-03-10 17:47:21

En pilgrimsfalk jagade en ljungpipare mellan Åfärd och Knätte i morse. Dessutom sågs en flock med 8 ljungpipare, samt 2 ängspiplärkor.

Ingvar Claesson

2007-03-10 16:55:14

I blåsten får väl tilläggas. Kungsörnen va ju helt klart höjdpunkten.

Jösse

Sjögunnarsbo   2007-03-10 16:51:14

Japp underbar dag på gärdet idag.

Jösse

2007-03-10 16:24:05

Bra ”ös” på gärdet idag. Inte så mycket fågel kanske men gott om fågelskådare. Roligast var en ung kungsörn som visade upp sig fint, slog efter en hare, satt både på marken och i ekarna söder om ån innan den så småningom drog sig norrut över Sjögunnarsbo. Resten på Svalan. Svårt att hålla reda på alla medobservatörer, så lägg gärna in er själva där det passar!

Jan Andersson

Dalum   2007-03-10 10:05:11

1 ex. Dubbeltrast sjöng vid gården Slättås i Dalum

Börje Ignell

2007-03-09 16:20:27

Idag en trana på Böne mader, samt sävsparv, rödhake och bofinkar i trädgården i Åfärd.

Ingvar Claesson

Sjgbo   2007-03-09 13:07:17

Kan bara hålla med. Sträcken kommer inflygande över huset mest hela tiden. Herr I Larsson hade ju en del goa obsar på gärdet idag oxå. Äntligen VÅR! Ses på gärdet imorrn.

Jörgen Larsson

Tvärred   2007-03-09 07:20:37

Igår kväll efter mörkrets inbrott kom mina tre första morkullor. Knipsande och kvirrande jagande varandra, Samtidigt hördes knipvingar i mörkret. Det luktar vår...

Sune Broman

Ulricehamn   2007-03-08 21:26:27

Trädkrypare och Rödhake sjöng vid åmynningen i morse

Börje Siljehov

2007-03-08 10:48:57

Det står en intressant grej om 250 arter i artikeln.

Jösse

2007-03-08 07:41:16

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=625678

Jösse

Ulricehamn   2007-03-07 19:23:31

Har just varit ute och ugglat vid Vist kyrka och uppåt. I väntan på berguven såg jag en sparvuggla som flög iväg. Efter två minuter kom den tillbaka med byte.

Ingen berguv förrän jag skulle kliva i bilen vid Vist kyrka. Då satt den högst uppe på kyrktornets kosrs, och har den inte flugit iväg så sitter den där ännu.

Gustaf Linder

2007-03-06 19:33:35

Som Jösse och andra säkert vet så är häckning/häckningsplatser för vissa arter skyddade för visning på Svalan. Berguven hör till dessa. Vår gästbok kan nås av alla i hela världen och därför bör samma regler gälla även här. Vistparet har i många år varit m.el.m ”officiellt” och därför har det fuskats lite med denna lokal och ibland ytterligare någon.

Jan Andersson

2007-03-05 21:25:41

Fråga på svaret till fråga 2: Exakt vart då?

Jösse

2007-03-05 19:16:34

Fråga 1: det var länge sedan någon häckning konstaterades, såvitt jag vet, men något par brukar finnas i området under häckningstid varje år. Fråga 2 (berguv): jo.

Jan Andersson

Ulricehamn   2007-03-04 18:59:54

Vi såg en berguv utmed R46 idag kl. 18.15 mellan Krutbrännargården och Plate. Detta är väl inte en känd berguvslokal?

Jan och Cecilia Larsson

Stockholm   2007-03-04 18:23:07

Har det konstaterats någon häckning på denna lokal (aldungen vid stationshuset) eller borta vid viken de senaste åren?

Niklas Svensson

2007-03-04 17:26:33

Hackespetten, menar du. Den hördes först ”tya” en bit sydväst brevlådan och kom efter någon minut flygande förbi mig och bort mot stationshuset (såg ej vart den tog vägen).

Jan Andersson

Stockholm   2007-03-04 17:07:01

Var hade du den mindre Jan?

Niklas Svensson

Ulricehamn   2007-03-03 14:00:28

Bredgårdgärdet fredag den 2 mars: 16 sångsvanar, 20 grågäss, ett hundratal lärkor och d:o tofsvipor. Solen bröt nästan igenom molnen och det kändes s k ö n t!

Bertil Öjerbrand

2007-03-01 16:20:10

1 Strömstare i Pineboån vid Bredgården (öster om vägen)

samt en del svanar och troligen någon gås på gärdena i Marbäck.

Peter Wredin

2007-02-26 18:05:34

Inga fåglar denna gången heller men angeläget ändå. Minst sagt.

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=328998

Jösse

2007-02-25 17:13:20

Ämnet ”klumpfot” har tidigare varit aktuellt här på sidan. Orsakas av ett papillom(a)virus, varav ett är specifikt för bofink. En holländsk studie visade på en frekvens av 1,3% smittade bofinkar. En och annan kan således ses vid fågelmatborden, men de flesta andra bofinkar studeras ju inte lika väl och flertalet klumpfötter passerar osedda.

Jan Andersson

2007-02-25 12:24:07

Bofink på fågelbordet idag med rejäl klumpfot. Den hade utväxter på hela höger ben. Satt mest på marken och haltade omkring. Är detta vanligt?

Örjan Wennman

Stockholm   2007-02-22 15:36:26

Var då? Vad för örn?

Niklas Svensson

Murum Ulricehamn   2007-02-21 12:10:15

21/2 2007
En örn har vart synlig på samma plats ett flertal gånger de senaste dagarna!

·         En ungfågel!

Staffan Muregård

Sjögunnarsbo   2007-02-20 18:01:12

Jo Niklas. Hjortsbacka är dom husen (i alla fall ett av dom) som ligger vid infarten till vägen som går till Vackebacka. Om du vill ha en bra karta så skaffa Ulricehamns Kommuns Cykelkarta. Den bästa kartan jag har sett över kommunen. Vet inte vart man får tag på den men jag antar att turistbyrån har den eller nåt. Peter W kanske vet. För övrigt var vi ute en sväng i dom trakterna igår kväll oxå men inte ett pip (hoo).

Jösse

Stockholm   2007-02-20 08:59:35

Ugglelyssning igår längs Hjortsbackavägen och Getaryggen mellan 22-23. Knäpptyst i skogen. En räv var det enda som höll mig sällskap. Vilket/vilka hus är Hjortsbacka?

Niklas Svensson

2007-02-19 19:16:25

Nej, jag såg inte truten/trutarna. Jobbade. På middagsrasten såg jag dock en ensam trut stäva mot sydväst.

Jan Andersson

Stockholm   2007-02-19 17:58:55

Sporadiskt berguvspel nu mellan 16:40 och 17:40. Hane och hona spelade ca 5min i stöten för att sedan vara tysta ca 10min. Medobservatör. Örjan Wennman

Hade för övrigt en avvikande stor trut på isen idag mellan Lekstan och båtbyggeriet. Högbent 2k trut med vitt huvud (i och för sig en dålig karaktär så här års), långsmalt ansikte, relativt lång, smal, mörk näbb. Tendens till nackboa. Vit övergump med ett distinkt terminalband. Proportioner var dock mer överensstämmande med argentatus. Kaspisk trut var vad jag försökte få den till men lyckades inte riktigt. Troligen avvikande argentatus dvs vanlig gråtrut. Klockslaget var 12 och den stod i en flock på ca 15 gråtrutar. Såg du den Jan? Fler obsar på Svalan.

Niklas Svensson

Höga gärdet Yttre Åsunden   2007-02-17 14:47:13

2007-02-16 Kl 12:00

6 st Grågäss rastade vid stora ängen

Jan Krantz

  

 

Sgbo   2007-02-12 19:10:01

Inte ett skit om fåglar men intressant ändå. www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14607643.asp

Jörgen Larsson

Sgbo   2007-02-12 17:36:42

Det övervintrade ringduvor även förra vintern.

Jösse

Ulricehamn   2007-02-12 06:46:00

Ringduvor har sett hela vintern i centrala Ulricehamn. Kan tänka mig att det var för varmt i början och det är därför de inte har flyttat.

Jan Larsson

Herralyckan, Ulricehamn   2007-02-11 21:33:19

Ringduvan lät höra sitt karakteristiska läte både igår och idag. Är inte detta väl tidigt?

Bo o Inga Eriksson

Herralyckan, Ulricehamn   2007-02-11 21:33:18

Ringduvan lät höra sitt karakteristiska läte både igår och idag. Är inte detta väl tidigt?

Bo o Inga Eriksson

2007-02-11 20:40:23

Igår lördag satt en fjällvråk på en stolpe alldeles vid södra infarten till Blidsberg.

Bo Ekstrand

2007-02-11 16:39:03

Idag var jag ute på Långegrund för att hämta in obsboken. Stormen hade dock satt sina spår. Brevlådan var nerblåst, locket borta och obsboken syntes inte till. Om någon vet med sig att där fanns sådant som inte har rapporterats till Svalan, så gör det, eller säg tiill.

Även det s.k. nybygget har fått stryka på foten. Det enda spår jag kunde se efter bygget var golvet som låg intryckt mot buskarna. Resten av bråten kommer väl fram med vårblommorna. Ruggebotornet har stått pall, men det står inbäddat i is.

Jan Andersson

2007-02-08 16:49:53

Ett par sothöns har hållt till 2 dagar vid reningsverksområdet. Lyckades pricka dem från tomten = tomt X 97.

Peter Wredin

Sjögunnarsbo   2007-02-06 19:58:18

2 ex. berguv i Vist ikväll. Hane + hona. Uppe vid lilla dammen. 16:53 började dom spela. Konserten varade ca 5 min. Lite senare började honan locka. Hon sågs oxå flyga norrut.

Jösse & Vaileth

Sjögunnarsbo   2007-02-06 19:33:01

Jo Niklas. Vet du vart Hälsingsgården vid Hornborgasjön ligger? Några hundra meter innan gården ligger parkeringen till höger och så även maden. Hör av dig om förklaringen inte var till belåtenhet.

Jösse

Sjögunnarsbo   2007-02-06 18:59:15

Antagligen havsörn ni har sett då.

Jörgen Larsson

Ängsö   2007-02-06 17:31:33

Vi bor på Ängsö, Fästeredssund. Där Yttre Åsunden börjar. Vi har tidigare sett dessa stora fåglar cirkla över öarna, samt en gång satte den sig i en stor björk i vattenbrynet.

Margareta Chronholm

Stockholm   2007-02-06 15:43:22

Såg att Jösse larmat St pip vid Sätunamaden. Var ligger det nu igen?

Niklas Svensson

Sjögunnarbo   2007-02-06 07:52:52

Aha. Jag antar att du sett den nånstans i Yttre Åsunden. Där finns det ju en del havsörnar så en sådan kan det varit.

Jörgen Larsson

Sjögunnarsbo   2007-02-06 07:51:05

Om fågel var lika stor som en tupp måste det va en ormvråk eller fjällvråk eller nåt. Vart såg du fågeln?

//Jörgen

Jörgen Larsson

Ängsö   2007-02-05 17:33:52

När det började ljusna i lördags morse såg vi från frukostbordet hur en jättefågel satt på isen och kalasade på något ätbart. Vi trot att det är en örn. Den är brunaktig med vita vingspetsar och bruna strumpor med lite vitt. Lika stor som en tupp ungefär. Förmodligen hade födan frusit fast i isen. Den satt och åt i godan ro. Jag undrar om det är en havsörn/kungsörn eller någon annan stor rovfågel? Samma sak hände i söndags morse vid gryningen. Tydligen fanns maten kvar. Jag är intresserad av att veta vilken fågelart det är?

Margareta Chronholm

2007-02-04 20:31:50

Vad jag kan se, eller inte kan se, på Peters siskbilder är stjärtpennornas form och därmed går det förmodligen inte att avgöra åldern. Avsaknaden av rött på bröst och övergump utesluter dock gammal hane. För mig är det helhetsintrycket som gör att jag tror på gråsiska.

Till att börja med så är fotona något överexponerade vilket gör det vita ännu mera vitt (jfr färgen på gräset). Även om enskilda detaljer var för sig kan variera så mycket att de överlappar mellan arterna, så ser jag inget som skulle kunna utesluta en ljus gråsiska. Den ljusa övergumpen med viss streckning, undergumpen med ett fåtal spolstreck, varav det mittre synes vara pilformat (egentligen två fjädrar, men som ligger på varandra), övre delen av ryggen brun (ej halmgul eller mjukt grå), markanta örontäckare, stor näbb (verkar så även om vinkeln är ofördelaktig), ingen tendens till kutrygg/nacke, förvisso ganska fluffig buk (men även gråsiskor kan fluffa till sig, särskilt på marken eller i vila), tydliga vita vingband (st täckarspetsar) ok även för gråsiska, flankstreckningen med ljus bottenfärg närmast vingen likaså (särskilt påtakligt då den fluffar upp sig), ljusa bräm på tertialer smala, förmodligen slita vis dags dato och berättar inget. Ljus i ansiktet och ögonbrynstreck får man räkna med då fågeln i övrigt är ljus. Vad beträffar brämen på de mittre stjärtpennorna så är de klart vitare jämfört med resterande bruntonade hos ungfåglar efter höstruggningen och mer likafärgade på äldre fåglar (de mittre 1-2 paren ruggas hos årsungarna) och kanske är också brämen på de mittre bredare än hos övriga pennor(?)

Du undrar vilken ras av gråsika det i så fall kan vara. Eftersom det inte är en brunsiska (cabaret) så finns det hos oss egentligen bara flammea kvar (även om fler raser finns). Möjligen är dessa ljusa siskor av ett nordöstligare ursprung. Det är ju gott om gråsiskor i landet i år och säkert kommer många en bit bortifrån. Jag var vid Hornborgasjön i går och konstaterade då att väldigt många vara ljusgumpade, en var till synes fri från streck på ett smalt stråk, men inget i övrigt talade för snösiska.

Summa summarum - när helhetsintrycket får råda ser jag inget som talar för snösiska, men det det mesta för gråsiska. Men fel kan jag förstås ha och mer finns säkert att tillföra.

Jan Andersson

2007-02-03 10:21:04

Jatack Jan återkom gärna med varför det är en gråsiska samt är det ung eller gammal fågel (och varför) är det hona eller hane (och varför) samt vad som avgör art slutligen. Om det är gråsiska vad är det då för ras på den? Fler bilder ligger inne på UFG´s sida nu med fler vinklar. Tyvärr har jag ingen riktigt bra stjärtbild inlagd (har dock hemma där man kan se att av stjärtens fjädrar har 4 st en vit kant men den yttersta ingen eller endast lite smal kant. Vad tyder detta på vad gäller ålder - ej helt färdigruggad ungfågel? På nätet fanns en siska som endast hade den innersta stjärtpennan med vit kant och den bedömdes som ungfågel. Kan bara konstatera att snösiska enligt Jukka Väyrynen kan ha fläckad övergump samt viss fläckning även på undergumpen (se min bild på undergumpen) varför man inte kan ta detta som ett säkert tecken på att det inte rör sig om en snösiska. Ej heller näbben är i sig självt enligt dessa uppgifter något helt säkert tecken på vilken art det rör sig om varför denna typ av individer torde vara rätt svårbestämda i fält.

Sedan är det ju intressant att se hur ni uppfattar färgerna (mitt färgseende är något defekt varför finliret mellan vitt och askvitt odylika fina skillnader är svårt för mig) Är fågeln i grunden vit eller är det en anstrykning av smutsvitt? Och ryggen har den stänkt av rödbrunt - tror detta isåfall utesluter snösiska som inte ska ha sådana inslag?

Peter Wredin

2007-02-02 22:54:17

Såg nyss att Peters siska finns på Svalan (med några kommentarer). Jag kan bara hålla med om att det ÄR en gråsiska, något ljus men ändå allmänt förekommande. Återkommer ev senare.

Jan Andersson

2007-02-02 20:06:46

Jag har skickat över några bilder på en ljus siska till webmaster. Hoppas de kommer på hemsidan vad det lider. Jag har också lagt in den på artportalen som en snösiska dock med förbehållet att bestämning är osäker. Där finns 2 bilder på den. Jag skickade fler bilder till webmaster med fler vinklar. PÅ artportalen fick jag några kommentarer om att det är en gråsiska men egentligen inte så mycket varför det är en gråsiska. Googlade lite och hittade art- och rabestämningstips på siskkomplexet (skriven av en Jukka Väyrynen. Den info som finns i fågelböckerna förefaller vara något knapphändig för exemplar som detta.

Jag försökte tillämpa detta förfaringssätt genom att ålders och könsbestämma innan artbestämning görs. Se resonemanget nedan. Kolla gärna bilderna på svalan eller på UFG när de kommer in och kommentera gärna. Tilläggas kan väl att jag inte har någon vana av ålderbestämning och ruggningsmönster hos småfågel (ej större heller för den delen)

Snösiska eller gråsiska

Ålder?

1.  Ungfåglar beigebruna i dräkten – snösiskor dessutom gulaktig grundfärg på huvudet. – saknas

2.  Vingband o pannband – vita - ja – gammal fågel

3.  Stjärt – ljus kant på stjärtpennor – ja – gammal fågel

 

Kön?

1.  gamla hanar mindre sträckade än gamla honor. Undantag finns. Klart mer streckad än gammal hane snösiska (utesluts), inget rött eller rosa på bröst. Både honor och hanar har rött på kinden. (Saknas här) Unga honor saknar rött senhöst och vinter. Svårt men bör vara en gammal hona.

 

 

 

Grå eller snösiska?

1.  Rent vit grundfärg mellan strecken. Förefaller vara vit även på bröstet. Möjligen tar jag fel och färgen är något gråvit.

2.  Undergump vit med ett större pil streck och 2 smala spolstreck. Mer än ett streck kan tyda på gråsiska men det är inte säkert. Ostreckad undergump alltid snösiska men denna har som sagt streck.

3.  Brett vitt ögonbrynsstreck typiskt gamla gråsiskehanar och snösiskor. Möjligen vitt eller något grått inslag.

4.  Nacke ljus typisk för snösiska – svårbedömt vit grundfärg men här inslag av grå el brun ton. Ljus kind typisk snösiska – tycker jag att den har. Brett vitt vingband typiskt för snösiska – både brett och smalt ? svårbedömt, Breda vita tertialer – kan ej bedöma kanske inte så breda.

5.  Näbb ska var kort – enligt förståsig påare för stor näbb för snösiska

 

Slutsats: vet ej möjligen hona snösiska – jmfr dock med ung flammea hanne. Om åldersbestämning är felgjord kan man hamna på en gammal hona snösiska när det i själva verket stämmer in på en ung hane gråsiska. De något bruna dragen man kan se på ryggen tyder på gråsiska.

Peter Wredin

2007-02-01 21:56:55

En ny fotosida har sett dagens ljus! Gå in på följande adress och kolla: www.ingefoto.se

Jan Andersson

2007-02-01 17:52:22

Skicka bilderna till webmaster (Janne).

Jan Andersson

2007-02-01 17:08:03

Hej hade en knepig grå/snösiska söder om reningsverket idag. Den var väldigt ljus/vit men svåbestämd. Oskygg kunde fotograferas på 3 m. Ska granska bilderna ikväll. Tänkte lägga ut några bilder på hemsidan men har inte gjort detta tidigare. Hur gör man enklast, mailar dem till webmaster?

Peter Wredin

Ulricehamn   2007-02-01 15:43:00

I dag på eftermiddagen ( ca 15.30) var det tio stycken bofinkar, inklusive en med klumpfotvid vid Höjdgatan 3. Är månne våren på väg?

Friedrich Lieber

Blidsberg   2007-01-31 10:18:26

Räknade i lördags vid fågelmatningen och fick in följande: (19 arter + 1 ras): 1 gröngöling, 2 större hackspettar, 1 rödhake, 2 koltrastar, 7 talgoxar, 9 båmesar, 2 entitor, 2 nötväckor, 10 skator, 2 nötskrikor, 4 kajor, 2 kråkor, 8 pilfinkar, 8 gråsiskor, 1 ”brunsiska”, 5 steglitser, 1 grönfink, 16 grönsiskor, 6 domherrar och 18 gulsparvar.

Ingemar Larsson

2007-01-31 07:58:40

Och samma sak i Sjögunnarsbo. Lite fåglar alltså.

Jösse

2007-01-30 19:41:26

Resultat av fågelbordsräkningen blev 19 arter. l gröngöling, 1 större hackspett, 1 björktrast, 3 entitor, 7 blåmesar, 9 talgoxar, 2 nötväckor, 10 skator, 14 pilfinkar, 3 bofinkar, 1 bergfink, 16 grönfinkar, 1 steglits, 8 grönsiskor, 9 gråsiskor, 5 domherrar, 28 gulsparvar och 3 tamduvor.

Börje Ignell

Ulricehamn   2007-01-30 12:26:20

Nåt skumt var det i söndags. Jag hade inga fåglar heller i trädgården. Samma sak var det i Lilla Fagrared enligt uppgift.

Jan Larsson

Humla   2007-01-30 11:07:01

10 arter var det visst. Några vanliga arter som saknades var bla grönsiska, grönfink, talltita, svartmes, nötskrika, kaja

Fredrik Andersson

2007-01-30 10:50:06

I lördags ska det va

Fredrik Andersson

  

 

Humla   2007-01-30 10:34:17

Avsatte en timme mitt på dagen vid fågelmatningen Väddåkra, Humla. Endast 9 arter noterades, flera någorlunda vanliga saknades, men individrikedomen var skaplig. Minst 7 st entitor noterades, vilket är rekordnotering för de senaste 15 åren. En stackars koltrast kämpade i snön och kylan. Rapport till SOF. Se även ”svalan”.

Fredrik Andersson

2007-01-29 18:15:55

Hur gick det med fågelbordsräkningen? Jag vet att några nappade, men jag vet ej hur många. För egen del höll det på att gå i stöpet. Avsatte söndag eftermiddag, men av någon anledning var där nästan tomt på fågelbordet. Sista halmstrået var middagsrasten idag, men då vid min mors fågelmatning i Villastaden. Jag avsatte en kvart och fick ihop 10 fågelarter, däribland järnsparven som varit matgäst i en vecka, men riktigt överrumplad blev jag när där också fanns en honfärgad snösiska nedanför köksfönstret!

Berätta gärna här om du har deltagit (och rapporterat till SOF).

Jan Andersson

Vegby   2007-01-28 15:38:19

Rödhake vid fågelbordet igår och idag.

Peter Larsson

2007-01-27 22:17:29

Idag låg ett 40-tal kanadagäss, 6 sångsvan samt ca 100 gräsänder mellan Gärdsjön o Hökerum. Men intressant var att den tidigare omtalade helljusa mellanistiska grågåsen samt en korsad grå/kanada oxå var där.

Stefan Adolfsson

Humla   2007-01-24 15:43:28

Ca 60 kanadagäss samt ett sångsvanspar med 5 ungar!

Ätran, Nordmaden i Humla.

Anders Andersson

2007-01-24 15:17:51

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,983615,00.html

Jösse

2007-01-22 21:15:33

Hej och grattis. Vi pratade på vårt senaste fågelmöte arter obsade i kommunen 2006. Vi konstaterade att Ulricehamn slog oss tämligen rejält i kommunkampen om sedda arter. Ni lyckades hitta fenomenala 204 arter medan vi i Tranemo hamnade på mer blygsamma 189. Grattis Ulricehamn – vi satsar på revansch 2007.

Björn-Åke Andersson

2007-01-21 09:58:21

Stenknäck i fågellådan idag. Den noterade jag inte som tomt x under hela fjolåret.

Sedan är klumpfotsbofinken tillbaka. Noterad februari 2005, och det är troligen samma individ (hona och vänsterfot m.m.) så klumpen på foten verkar inte störa alltför mycket. Storskarv idag också och därmed 22 arter från tomten för året.

Bo Hansson

2007-01-20 16:15:05

Det är med sorg vi konstaterar att ensamma trädet på Marbäcka gärde har dukat under av stormen Per. Snyft!

Jösse & Vaileth

Ulricehamn   2007-01-16 19:17:01

Vi middagstid fiskade en skarv i Lillsjön intill Falköpingsvägen i Ulriceham!

Bertil Öjerbrand

Stockholm   2007-01-14 22:17:52

Hej hopp i stormen. Grämer mig lite att jag inte är hemma nu. Hade varit roligt att se vad man kan hitta på sjön imorgon.

Niklas Svensson

2007-01-12 18:56:57

Hej hopp! Jag såg vad jag tror var en morkulla lyfta från diket vid Aspanäsmossen den 9/1. Är inte tvärsäker på obsen men jag är tvärsäker på att det inte var en bronsibis.

Jösse

Ulricehamn   2007-01-12 16:06:17

Sex vuxna och sex unga sångsvanar på Bredgårdsfältet, ett 15-tal korpar sträckte söderut i glest förband. Två storskarvar på stenarna och ett antal pilfinkar, mesar, gulsparvar och nötväckor vid stationen.

Bertil Öjerbrand

2007-01-12 11:23:04

Morkulla? Brun fågel med lång näbb, det måste ju vara en bronsibis :-)

Apropå bilskådning startar väl snart insamlingsresor med transport av rara fåglar till uppvisning på olika lämpliga platser. :-) :-)

Örjan Wennman

2007-01-12 10:54:34

Fick andrahandsobs av rund, brun fågel med lång näbb som lyfte från grusväg nära aspanäsmossen. Drog iväg. Observatören ej fågelskådare men på beskrivningen låter det som en morkulla.

Får man verkligen kommunkryssa fåglar som sitter i en bil? (Apropå den klykstjärtade i Kinnarp)

Peter Wredin

2007-01-11 19:09:51

Ja se dessa Falköpngsskådare!!!

Jösse

2007-01-07 18:27:13

Ett kort tag visade smådoppingarna upp sig idag tillsammans med bl a 9 vuxna och 2 juv sångsvanar, 2 grågäss flög över.

Bo Ekstrand

2007-01-07 14:53:48

Den hära är fin. Märklit eller? www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,969188,00.html

Jösse

Ulricehamn   2007-01-07 10:02:53

Våren är här!

Talgoxen spelar för fullt på Götavägen i Ulricehamn.

Jan Larsson

2007-01-05 13:14:26

En fin förmiddag vid Gärdsjön, träffade på Claes-Göran A med trevligt samspråk som följd, smådoppingarna visade upp sig, en grågås i sjön och 25 flög över, en ormvråk, en varfågel vid Härna och enligt Claes-Göran en vid Örsjön, alltså troligen två längs Viskan. För övr se Svalan.

Bo Ekstrand

Stockholm   2007-01-01 10:45:30

Så var ett otroligt skådarår i U-port tillända. 204 arter totalt (vackert med snösiska 31 dec!) måste ses som ett fantastiskt resultat för kommunen. Hatten av för kommunens giganter Jan och Ingemar som i år delar på bucklan genom 182 arter var. Svårt att säga vad som var årets art eftersom rariteterna haglade. Större pip var tungt men ändå på en ”väntad” lokal så jag håller nog fjällabben som den mest spektakulära obsen för året. Vad tycker ni andra? Till sist vill jag önska er ett gott nytt skådarår 2007. Fortsätt slit!!

Mvh Niklas Stockholm

Niklas Svensson