Gästbok UFG 2009, original

 

2009-12-31 13:05

100+ björktrastar i en rönn nere vid stadsparken, Ulricehamn.

Kristian

 

2009-12-30 15:34

Tornfalk i björktopp vid banvallen, Marbäcksgärde.

Ingrid Karlsson

 

Stockholm   2009-12-29 11:58

Ja det var ju inga dåliga arter i retrospekt. Grattis till ännu ett fantastiskt fågelår i kommunen. Nästa år lovar jag att hjälpa till mer. Mvh Niklas

Niklas Sterner

 

Ulricehamn   2009-12-29 10:48

Ta med kameran i skidspåret så kanske ni kan fota en björn eller en varg. Jag hittade ett rivet rådjur på milspåret intill golfbanan.

Harald Wiman

 

Ulricehamn   2009-12-28 15:41

Med så många björktrastar i trädkronorna måste man ju ut med kameran även om avståndet blir långt och ljuset är svagt.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a/u/0/3qmCys3qFsE

Klipp och klistra.

Harald Wiman

 

2009-12-28 05:58

Som sagt, enligt statistiken har vi nu spräckt 200-gränsen och ligger på 201 arter år 2009! Nya årskryss är de retroaktivt rapporterade arterna ringtrast och brun glada. Men det finns plats för fler. Hem och jobba, Niklas!

Jan Andersson

 

2009-12-27 17:14

Kom precis hem från julhelg i Växjö. Likadant där med trast och rönnbär. Mycket björk- och rödvingetrast och rönnarna var nedtyngda av rönnbär.

Peter Wredin

 

2009-12-27 12:28

Titta på statistiken i morron, Niklas, så får du se.....

Jan Andersson

 

Stockholm   2009-12-27 10:44

God fortsättning alla skådare. Ser att den totala artsumman i U-hamn under året nu är 199. Hade ju varit snyggt att mangla fram nummer 200. En tung trast kanske eller varför inte en tretåig hackspett.

Niklas Sterner

 

Ulricehamn   2009-12-27 10:42

Hej

Bli återförsäljare kanske något för någon i UFG att syssla med.

http://www.wildlifegarden.se/stolpe.html

Harald Wiman

 

2009-12-25 17:29

TRASTFROSSA!

Ingen har väl undgått de stora trastflockar som nu drar omkring och frossar på fr a rönnbär. Igår såg jag själv ca 5000 björktrastar, 70 rödvingetrastar, 10-tals koltrastar och en dubbeltrast. Jag har aldrig sett så mycket trast tidigare och fr a inte så här sent på året. Jag har heller aldrig tidigare sett (eller minns....) en sådan enorm rikedom på rönnbär (även gott om oxelbär), eller att bären har suttit kvar och fått vara ifred så här långt fram på hösten.

Men nu går de åt i snabb takt och de sent anländande sidensvansarna hjälper till. Kanske läge att spana efter ovanligare arter i trastflockarna?

Jan Andersson

2009-12-19 15:55

Den unga prutgåsen som har setts i Marbäck en tid är överraskande kvar, trots snö och kyla (minus 17 i natt). Idag norr om ån.

Jan Andersson

2009-12-16 17:04

Hmmmm. Sjöng den ”fy-då, fy-då” så kanske upphovsmakaren bara tyckte att du lägger ut för lite mat..... Idag känns våren långt borta.

Jan Andersson

2009-12-16 15:11

Jag tror jag är först denna våren. Talgoxen sjöng utanför huset (fy-då, fy-då, fy-då). Förvisso lågmält men ändå.

VÅREN ÄR HÄR!

Jan Larsson

2009-12-14 18:39

Inga pippisar som vanligt.

http://sydsvenskan.se/omkretsen/article595494/Biolog-Utsattning av-alyngel-meningslos.html

Jörgen Larsson

Humla   2009-12-09 15:51

Ad havsörn landade kl 14,15 i toppen av en gran vid Nordmaden i Humla.

Satt kvar och spanade i ca 10 min.

Anders Andersson

2009-12-02 09:41

15 ringduvor nedanför stenbockskolan.

Peter Wredin

2009-11-27 14:47

I ex Varfågel 22/11 (mellan gärdsjön och Nitta) 5 ex Steglits vid fågelmaten inne i Hökerum, 23/11.

David Noren

Ulricehamn   2009-11-13 16:12

Större Hackspett i Högaborg med ”smedja”.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a/u/0/jW5C1XKabtY

Harald Wiman

Hållestorp Blidsberg   2009-11-13 12:42

Observerade en örn som passerade i riktning NO kl 09.15. Flög på relativt låg höjd.

Anders Andersson

2009-11-13 10:44

Sidensvansar i stan idag.

Peter Wredin

Hökerum   2009-11-12 11:25

1 steglits vid mitt fågelbord i Hökerum idag, 12 nov

David Noren

Ulricehamn   2009-11-08 12:48

En lite länk till gärdet i dimman.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a/u/1/tLJ25fxTQFo

Harald Wiman

Dalum   2009-11-07 13:46

1 Dubbeltrast i björken på tomten

Bo Hansson

  

 

2009-11-06 15:32

4 smådoppingar i Ätran/Dalum idag

Bo Hansson

2009-11-06 14:26

Kan någon vara vänlig att precisera vart prutgåsen i Fänneslunda håller till? I förmiddags var det tomt i Fänneslunda.

Jörgen Larsson

Ulricehamn   2009-11-03 20:56

Sillgrisslan dör för att sillen är för mager.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a/u/0/5f57QUmZsoU

Harald Wiman

2009-11-03 20:33

USA eller???

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.241660-havsorn-at-upp-kanin- polisanmaldes

Jörgen Larsson

2009-10-27 18:02

Smådopping, 1 ex i Ätran i Dalum

Börje Ignell

Ulricehamn   2009-10-26 20:47

Ang. reningsverk så bör det ligga söder on Yttre Åsunden.

Men nu till dagens länkfråga till den som vill visa sig på styva linan.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a/u/0/Y-hkRYiwVJs

Harald Wiman

2009-10-26 16:37

Hur kan man ens få idén att anlägga ett reningsverk vid badplatsen i Marbäck??? Inte mycket bättre vid stora Ekered. Är det första april eller?

Jörgen Larsson

Ulricehamn   2009-10-21 18:15

Jag fick många tittare på tranorna det är ju kul. Nu kommer jag med några gråsparvar. Vi får se om Ni hittar dit.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a

Kopiera länken och klistra in.

Det är ju fantastiskt att man kan skicka film gratis. Så varför inte börja?

mvh

Harald Wiman

Harald Wiman

2009-10-21 14:06

En del vildsvinsbök nere på Bredgårdgärde idag.

Jörgen Larsson & Vaileth Krantz

2009-10-16 21:02

http://www.dn.se/webbtv/livsstil/har-ar-fasanen-som-ar-kar-i-en-t raktor-se-klippet-1.973393

Jösse

2009-10-15 21:18

Nytt X? :-)

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.224934-emun-ar-los-i-varmlan d

Jösse

2009-10-15 16:03

www.ulricehamn.se/vindkraft

Kolla denna länk, sammanställning om fåglar, fladdermöss och vindkraft i Ulricehamn.

Peter Wredin

2009-10-14 21:32

http://sydsvenskan.se/vetenskap/miljo/article557877/Bly-fran-ammu nition-dodar-ornar.html

Jörgen Larsson

Hökerum   2009-10-13 22:17

Två halvintressanta höstobsar från Hökerum. 1 Sädesärla, rastande.

1 Morkulla

David Noren

  

 

2009-10-12 19:52

Ja och vi litar ju alla på Mäster Andersson (Jan) :-)! Och nog såg det ut som en vanlig buskskvätta även när vi såg den.

Jörgen Larsson

2009-10-12 18:49

Hoppsan, var lite för snabb. Såg att Jan A fotat den lille gynnaren igår. Hade vart kul ändå..

Fredrik Andersson

2009-10-12 18:45

Hej Jösse!

Såg att ni hade en buskskvätta i Marbäcksviken. Kollade ni noga så att det inte var en svarthakad, med tanke på årstiden? Hade vart kul i så fall.

Fredrik Andersson

2009-10-11 22:24

Det är ormvråkar du har filmat. De gillar väderläget med termik och vind från norr, precis som tranorna.

Jan Andersson

Ulricehamn   2009-10-11 22:16

Tranor i tusental och kanske en kungsörn eller flera ormvråkar?

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/a/u/0/lZkOzBuh4hQ

Harald Wiman

2009-10-11 18:06

Kul med obsarna för sydmaden.

Hade själv hasselmusinventering med naturskyddsföreningen idag. Vi hittade mellan 14 och 19 bon. Inte fågel men kul ändå.

Peter Wredin

Humla   2009-10-11 13:16

Restaureringen av sydmaden i Humla, med ökat bete mm ger resultat. Idag sparkade jag upp 3 dvärgbeckasiner bland ett dussintal enkelbecksiner.

Fredrik Andersson

2009-10-09 21:50

Jag har också haft minst ett gråsparvspar här då jag börjat snåmata...Det är verkligen värt att notera

Bo Hansson

2009-10-09 21:48

jag har också noterat fler än 1000 tranor idag, och jag var inte ute och kollat hela tiden

Bo Hansson

Herralyckan   2009-10-09 16:47

Mellan kl. 10.30 och 12 idag kom den ena flocken tranor efter den andra, sammanlagt ca 1200 st.Det lät nästan som på våren vid Hornborgasjön.

Inga o Bo Eriksson

Ulricehamn   2009-10-08 20:08

Idag såg jag en stor plog med tranor på väg söder ut. Jag har även lagt in lite filmsnuttar på YouTube.

http://www.youtube.com/user/klaranova61#p/u/0/1TrDSuw7XVg

Klistar in filen och studera lite torrsim på webben.

mvh

hw

Harald Wiman

Blidsberg   2009-10-08 17:35

Tack Niklas! Egentligen är det nötskrikan som ska ha pris som flög såpass nära. De brukar annars vara riktigt svåra att komma inpå livet.

Ingemar Larsson

Ulricehamn   2009-10-08 09:30

4-5 nötkråkor i hasselbuskarna i Ekhagen, Lindängsvägen, onsdag morgon 7 okt

Bertil Öjerrbrand

Stockholm   2009-10-07 20:50

Vacker bild på nötskrikan Ingemar. En nästan identisk bild fick pris som årets bild i VF för ett par år sedan. Spitzeklasse!

Niklas Sterner

2009-09-27 18:16

Kan meddela att vattenpesten ligger uppspolad i drivor i Marbäcksviken. Verkar finnas strax norr om Sjgbo badplats oxå.

Dom har börjat plocka upp potätera på Bredgårdsgärde oxå. Så det blir kanske ingen fart på blåhakarna i år. Vad de nu har med potäter att göra.

Jörgen Larsson & Vaileth Krantz

2009-09-18 19:04

6 forsärlor i kanten av Böne mader, alldeles vid min tomt idag. Inte ofta man ser så många på en gång.

Ingvar Claesson

2009-09-18 14:06

I morse satt en gammal glada på en telefonledning (!??) mitt i Romsås och spanande över en nyslagen vall.

Stefan Adolfsson

2009-09-16 18:58

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/haasts-orn-var-sa-gigantisk-so m-legenden-sager-1.952391

Jörgen larsson

Stockholm   2009-09-15 21:49

Vilken oerhört läckert tecknad 1k ormvråk ni fotat. Grym bild!

Niklas Sterner

2009-09-14 17:17

Är nog inga problem Jösse :-)

Fredrik Andersson

2009-09-14 16:40

Några andra ”konstigheter” idag. Kanske inte så konstiga som göktyta men... Får se vad lokala RK säger om dom :-)

Jörgen Larsson

2009-09-14 16:31

Japp ska försöka jaga ifatt den. Men det finns en del rapporter om göktyta fortfarande. Dock inte sjungande.

Jörgen Larsson

2009-09-14 16:09

Hej Jörgen! Vad gäller sjungande göktyta så här års så vore det bra med en synobs också så att mindre hack kan uteslutas. Extremt sent med göktyta, framför allt sjungande (tyande). Mindre hack kan under sensommar och tidig höst vara irriterande lik göktyta med sitt ty-läte. Bara ut å jaga upp rackarn...

Fredrik Andersson

2009-09-14 14:35

Nog verkar det vara en spelande göktyta i Sjögunnarsbo alltid! Vaileth hörde den idag oxå. Ska hålla lite mer koll dock!

Jörgen Larsson

2009-09-14 13:06

gamle Svensson har, som man säger, många strängar på sin lyra...

Henrik Gustafsson

2009-09-13 16:41

http://www.expressen.se/debatt/1.1704457/sluta-motarbeta-privatva rden-s

Inte ens natur i denna men skribenten är ju känd :-)

Jörgen Larsson

2009-09-11 21:42

En te ”kul” obs: I förrgår satt jag vid köksbordet hos min mor i Villastaden när jag fick se en grön fågel göra en sväng och landa på grannhuset 75-100 m bort. Tanken gick till någon papegoja och väl ute på kökstrappen kunde jag konstatera att det satt en undulat på takrännan. Den såg lite trött ut. Inte så konstigt, då Australien ligger en bra bit bort....

Jan Andersson

2009-09-11 17:27

Kul ”obs” idag! En påfågel spatserandes på vägen ner till Timmele reningsverk i eftermeddas. Spontan? :-)

Jösse & Vaileth

Böne   2009-09-11 15:16

Fler bilder på skarven finns på min hemsida.

www.ingefoto.se

dammen

Inge Rydèn

Böne   2009-09-10 15:14

Hej Peter !

Skarven har tagit en regnbågsforell.Bilderna på skarven är gråhägerns förtjänst.Fick se hägern på väg mot dammen,så jag smög ut till fotohuset och tog flera bilder på hägern.Ska avsluta med flygande häger ställer in kameran på iso 1250.Jag går ut från fotohuset ,hägern är borta skrämd av skarven som tumlar runt med regnbågen.Så det är bara att fortsätta att fota.Har i år satt i Ätranöring i dammen , i första hand för fiskgjusen.Fiskgjusen har regelbundet besökt dammen till och med juli månad. Vad kann ha hänt med fiskgjusen???

Inge Rydèn

2009-09-10 08:24

Grymma skarvbilder Inge tagit, Visst är det en Ätranöring den håller på att sluka?

Peter Wredin

2009-09-09 08:19

Fick andrahandsuppgift att Glada varit synlig i Härstorpsområdet (alltså väster om skidbacken). Läge för tubspaning från balkongen.

Vad gäller främmande arter som jätteloka och jättebalsamin m fl så har vi inget arbete i Ulricehamn kring dessa mer än att jag efterhand försöker lägga in fynd i artportalen (har tidigare haft en GISkarta där jag lagt in jätteloka men ska överföra det till artportalen när jag får tid. När det gäller främmande arter så arbetar jag endast aktivt med Sjögull i Viskan men brist på pengar och krånglig byråkrati (sa jag verkligen det som sann byråkrat jag är) gör att det nog blir svårt att lyckas. Vi har dock en liten sista chans kvar. Jag tror när det gäller arter som jättebalsamin så har den fått en sådan stor utbredning att det nog är svårt att bli av med den. Hörde t ex att en peson hämtat en sådan härifrån och planterat ut i Blekinge. Detta förfarande är nog inte helt ovanligt och därför bör informationen bli bättre kring dessa växter. Planerar att lägga ut något på kommunens hemsida. Jag tror kanske att man får rikta in sig på att hålla sådana platser där man definitivt inte vill ha balsaminen rena t ex Korpeboberg. Den är på väg in norrifrån längs banvallen. Problemet är bl a att dessa arter faller mellan alla tänkbara stolar. Vem äger frågan? Det är inte uppenbart att det är kommunen. När det gäller reservaten så är det Länsstyrelsen men de reagerar nog först när den kommit in i reservatet misstänker jag. Om ens då. Arbetsbelastningen är skyhög överallt och då prioriteras säkert andra saker.

Jättebalsaminen är dock ettårig varför den borde vara ganska enkel att bekämpa. Odch det krävs ingen byråkrati för att göra det så länge man inte använder gift. Till skillnad mot sjögull som i värsta fall kräver en vattendom för att bekämpa.

Peter Wredin

2009-09-07 18:19

Jättebalsamin den finns i jkpg också men mest kring villakvarter. I jkpg finns någon form av åtgärdsplan för att motverka jättebjörnloka men jag vet inte hur det arbetar med balsaminen. Hur som helst så är det tråkigt att se hur de breder ut sig.

Henrik Gustafsson

2009-09-06 21:22

Jo, jättebalsaminen har blivit en riktig pest (den också). Stora mängder växer nu på många platser, t ex kring Näsboholm, Vegby, Södra Säm och Fästeredssund. Visst borde den bekämpas, men hur och av vem. Kommunekologen kan kanske ge sin syn på saken? Hur ser det förresten ut i Jönköpingstrakten?

Jan Andersson

2009-09-06 20:59

på tal om införda arter. Tills 1996, när jag flyttade ifrån Marbäck, så visste jag inte vad jättebalsamin vad för något och jag hade inte sett den. När jag de senaste åren besökt Bredgårdsgärde, Marbäcksviken mfl platser kring Marbäck så har jag noterat hur denna invasiva art har exploderat i utbredning. Borde man inte aktivt bekämpa denna arts framfart? Vad säger botanisterna i Klubben?

Henrik Gustafsson

2009-09-06 20:52

Jag, Cecilia, Kerstin och Ingemar Larsson gjorde vår insats på RM i Blidsberg som vanligt. Vi hade 48 arter vilket är nytt rekord. 4 svalor och seglare samt lärkfalk, tornfalk och bivråk var några av höjdarna.

Vi hade en rikigt tuff artning när det kom en stor fladdermus på 200 meters håll.

Jan Larsson

2009-09-06 07:52

Även jag satt en stund för RM men gav upp efter ett par timmar (lokal stirg 66 Ulricehamn). Några besök till under dagen. Det mesta regnade bort. Inga sträckrörelser alls. Endast 26 arter. Några var svarthätta, lövsångare, fisktärna, häger, gråtrut, fiskmås, ladusvala och gröngöling. Lokalen har hyfsade förutsättningar att få ihop en bra tomtlista men svårt att få in några högre dagssiffror tror jag. Har nog haft ca 35 som mest under en dag. Missade arter som koltrast och talgoxe igår men de visade å andra sidan upp sig direkt på söndagsmorgonen. Lite sträckrörelser av sädesärla annars lugnt.

Peter Wredin

Stockholm   2009-09-05 22:33

139 arter måste vara en mycket fin siffra för en inlandslokal (tomt). Antar att du är med i Tomtklubb 100 Börje?

Niklas Sterner

2009-09-05 18:28

Vi har deltagit i RM i tomtskådning på Talludden vid Ätran i Dalum. Resultatet blev 50 arter, något sämre än de senaste åren. Bland arterna kan nämnas bivråk (18 st), stenfalk, lärkfalk, rörhöna, ca 1000 ringduvor, mindre hackspett, forsärla, rödstjärt (tomtkryss nr 139), gransångare, nötkråka och stenknäck. Flera arter på Svalan.

Börje Ignell o Jan Andersson

2009-08-27 21:09

http://sydsvenskan.se/vetenskap/article545342/Klotet-kryllar-av-n ya-arter.html

Inte mycket pippi här men nog så intressant.

Jörgen Larsson

2009-08-23 21:12

Vattenpest är inte någon sjukdom, som det låter, även om den kan vara besvärande då den förekommer i stor mängd. Det finns två nordamerikanska arter i landet, båda införda i Europa som akvarieväxter (därutöver en sydamerikansk som trol ej är spridd). Den ”vanliga” vattenpesten, Elodea canadensis har funnits i landet södra delar sedan 1800-talet och finns t ex i Åsunden och många andra vatten, medan den smala vattenpesten Elodea nuttallii är en rel nykomling.

I Västgötafloran som utkom 2002 finns smal vattenpest bara nämnd från en lokal i Göta älv. I början av 2000-talet uppmärksammades den i Yttre Åsunden (dock ej av botaniker, varför lokalen ej kom med i floran) och jag tror att det var lågvattensåret 2002 som den blossade upp i oerhörd mängd i Yttre Åsunden. Det var svårt att ta sig fram med båt i grunda vikar. Den har funnits kvar sedan dess, tillsammans med canadensis, men i måttligare mängder.

De första åren letade jag i Åsunden utan att finna den, men så i år så har den alltså hittats på flera lokaler i sjön. Återstår att se hur fortsättningen blir - pest eller ej.

Jan Andersson

Stockholm   2009-08-23 20:22

Vad är smal vattenpest? Det låter inte bra.

Niklas Sterner

2009-08-23 07:17

Den smala vattenpesten finns nu, förmodligen, i hela sjön på lämliga lokaler. Förutom stor mängd i båtbyggeriets hamn finns den även i Marbäcksviken (åtminstone som stranddrivna rester).

F.ö. kan nämnas att jakt på ringduva från gömsle pågick igår på Marbäcka gärden.

Jan Andersson

2009-08-22 17:31

Vid 7-tiden i morse kretsade en smålom över norra delen av Åsunden under mycket aktivt kacklande. Efter några rundor drog den mot söder på ganska hög höjd. Det lät som den fick svar av annan individ längre söderut. Kunde konstatera (kommentar till Jan A)att smalbladig vattanpest hittat til den östra sidan av sjön. Det fanns gott om täta bestånd från piren vid båtklubben till småbåtshamnen norr om reningsverket.

Peter Wredin

2009-08-21 14:28

Fredag 21 aug kl 12.10

Nötkråka hämtar hasselnötter i trädgården på Aspvägen i år igen.

På exakt samma datum som ifjol.

Ingrid K

2009-08-20 08:21

Gulärlor och trädpiplärkor märks nu sträcka söderut över stan.

Peter Wredin

Stocholm   2009-08-13 13:17

Var hemma på blixtvesit i helgen men hann inte skåda så mycket. Var ute och cyklade med familjen under lördagen och till min stora glädje låg det en 1k gråhakedopping i marbäcksviken. Pga avsaknad av internet kunde jag inte rapportera den förrän nu. Roligt då det även var nytt kommunkryss för mig. Hoppas kunna komma hem snart igen och skåda på allvar.

Niklas sterner

2009-08-10 14:05

2 lärkfalkar drog söderut förbi min tomt i Åfärd i morse.

Ingvar Claesson

2009-08-09 11:48

En 1K gråhakedopping simmar i Åsunden utanför banvallen i Marbäcksviken.

Jan Andersson & Birgitta Brissman

2009-08-07 22:22

Lite storkhistoria

Här lite av vad jag känner till om den vita storkens uppträdande i kommunen under de två senaste århundradena:

1946, ca, försommarobs av ett ex i Dalum och Nöre

1963 31.5 1 ex, 1.6 2 ex och 7.6 1 ex i Humla. Däremellan sågs en av storkarna kring Dalum-Blidsberg.

1990 1 ex i Böne 26.4

1997 1 ex (ringmärkt) i Ulricehamn 7.4 och kanske samma ex i Dalum 19.5.

Om någon stork har setts under åren 1974-86 kan jag inte svara på utan vidare, eftersom inga lokala fågelsammanställningar gjordes.

Jan Andersson

2009-08-07 11:32

Konstaterar att fågelgruppens excursion till Ruggebo krockar med slåttern i Duvered. Jag åker till Duvered.

Peter Wredin

2009-08-07 07:59

Henrik, jag är intresserad av en skogsfru. Har mailat dig på adress enligt mailinglistan till höger. Min adress är pjuaw@hotmail.com eller peter.wredin@ulricehamn.se

Peter Wredin

2009-08-06 21:52

http://www.bt.se/nyheter/boras/storkbesok-i-sjuharadbr-de-ar-vald igt-ovanliga-har(1457969).gm

Jöns

Mölnlycke   2009-08-06 09:32

Nä, skäms för att säga det men det är min första jobbvecka. Blir mycke att ta igen på kvällar och helger. Ska också köpa en stor hög med utsläppsrätter....

Jobbar idag i Halmstad, så det bidde en lundsångare i morse, men den var ju nästan på vägen.

Fredrik Andersson

2009-08-05 21:44

Mycke flängande Fredrik. Bor du i Väddåkra nu eller?

Jörgen Larsson

2009-08-05 19:59

Det var jag som skrämde storken från Dumme mosse till Dalum. Jag tyckte ni var värda den!! he he skojar bara.. :>

Just nu blommar skogsfru på en lokal vid Axamo. Är någon intresserad så maila... Hälsn. Henrik

Henrik Gustafsson

2009-08-04 19:08

Storken står på en åker strax norr om Dalum utmed 46:an nu. Halva UFG har varit på plats, turister med husvagn och andra intresserade.

Jörgen Larsson

2009-08-04 16:47

storken drog norrut 1650

Bo Hansson

Dalum   2009-08-04 16:30

vit stork spankulerande vid ån!! Tillsammans med ett tran-par - tomtkryss 143

Bo Hansson

2009-07-30 12:55

Och minst en turkduva hörd både spelande och lockande under förmiddagen nedanför Stenbockskolan Höjdgatan 3.

Peter Wredin

2009-07-30 12:08

3 turkduvor alldeles nyss vid Bregårn. 2 ad och en 1k.

Jörgen Larsson

2009-07-29 20:06

En fiskgjuse cirkulerade norra Åsunden vid 19:30

Peter Wredin

2009-07-29 16:34

Kan meddela att det var i princip noll med sträck vid Ruggebo i förmiddags. Det har heller inte larmats ett enda sträck idag.

Jörgen Larsson

2009-07-29 08:17

2 turkduvor strax N Höjdgatan 3 just nu.

Peter Wredin

2009-07-29 08:11

Kul det fortsätter tydligen att pumpa på med vadarna. Antar att det beror på vädret och flera skådare är mer uppmärksamma på sträcket just nu. Dock var jag inte på tårna igårkväll. Tyvärr.

Peter Wredin

2009-07-29 08:06

Hej hopp!

Precis hemkomna från Gotland bruna och fina med dipp på rödfalk. Men vi hann knappt hem förrän det börjar hända saker. Igår kväll mellan 23:00-23:30 hörde vi ett läte som vi inte fick ordning på. Lät som pärugglesång men melodin gick uppåt mycket mer i slutet. Påminnande om slaguggla eller nåt. Dessutom verkade det mycket kraftfullare.

Någon som har ett bra förslag? Flög sen vad det verkade norrut.

Jörgen Larsson & Vaileth Krantz

2009-07-28 22:53

Peter, ikväll hade du nog chansen. Min mor Ulla såg någon gång efter kl 21 en mycket stor flock med spovlika fåglar str S utmed Ätran i Humla. Borde kommit ner till Åsunden innan mörkret.

Fredrik Andersson

2009-07-28 08:03

Tack för uppgiften. Kollade från balkongen en stund efter 20-snåret igårkväll men kammade noll. Ett 20-tal måsar sträckte in från Ätradalen men gick nog ned på sjön. Ett 20-tal skrattmås låg ute på sjön och vid Kråkeboberg kretsade ett 40-tal tornseglare.

Peter Wredin

2009-07-27 22:38

Hej Peter!

Sträcket gick i rakt sydlig riktning. I stort sett utefter Ätran, fast 2 km väster om rätt över skogsmark, i trädtoppshöjd och med rasande fart.

Fredrik Andersson

2009-07-27 10:50

Fredrik vilken väderstreck gick sträcket? Följde de Ätradalen eller korsade de den. Får nog håll autkik från balkongen framöver vid väst sydvästvindar den här tiden på året.

När det gäller Långegrund så har vattenståndet legat ganska länge nu på strax under 164 möh vilket innebär att det måste ned ytterligare ca 30 cm om det ska vara lönt.

Peter Wredin

2009-07-26 22:30

Även Hållestorp i Blidsberg fick vara delaktig vad gäller arktiska vadare. Ikväll kl 20:30 fräste det till ovan huvudet på mig, tittade upp och fick se en rejäl flock på 80-100 individer. Fick upp kikaren sent och såg de bakifrån innan de försvann i trädtoppshöjd. Ca fördelning: 10 kustsnäppor, någon kustpipare och resterande var myrspovar. VRÅLTUNGT i Hållestorp :-)

Fredrik Andersson

Stockholm   2009-07-26 22:06

Vet fortfarande inte när jag kommer hem men det dröjer inte allt för länge hoppas jag. Hade varit kul att hinna med att se lite arktiska vadare i Ruggebo. Med tanke på allt regnande i sommar kan man väl tänka att det ser mörkt ut för Långegrund i år....

Niklas Sterner

2009-07-25 18:14

Semestern är slut nu så jag får väl ”flytta hem” igen. Många timmars nötande visar att en hel del fågel, även arktiska vadare, passerar våra obygder. Svärtorna var en överraskning förstås liksom roskarlarna (”väntade”), men det finns inte särskilt många fynd av de senare. Mera säkra kort är myrspov och kustpipare samt tärnora. När kommer du, Niklas?

Jan Andersson

Stocholm   2009-07-25 15:43

Fantastiskt sträck i Ruggebo! Kan inte finnas många fynd av roskarl i kommunen? Du borde väl snart kunna adressändra till Ruggebotornet Jan?

Niklas Sterner

2009-07-24 17:26

Tror mina mysteriet med mina sparvugglor vid Äramossen fick sin lösning idag. Ljungpipare kan vara förvillande lika i lätet men normalt annan tid på dygnet. Såg en vuxen samt en unge.

Peter Wredin

2009-07-21 19:31

Håller med Henrik. Dan därpå var jag på plats kl fem, men det hjälpte inte. Inte en enda vadare kom förbi, blott två sjöorrar (men vädret var ju heller inte det bästa, den gula bollen visade sig efter ett tag....).

Jan Andersson

2009-07-21 14:54

synd bara att Jan sover bort de första timmarna... Även i södra Vättern har det varit ett bra sträck, aktuella dag över 600 kärrsnäppor. Igår stog jag ett par timmar på eftermiddagen och hade småflockar med kustsnäppa och myrspov som sträcker in över Bankeryd och bör sedan träffa Ulricehamns kommun (om de nu inte tar Nissastigen ner).

Henrik Gustafsson

Stockholm   2009-07-19 22:54

Vilka fina sträcksiffror Jan! Slår ett födelsedagsfirande alla gånger.

Niklas Sterner

2009-07-19 15:47

I morse vaknade jag tidigt och vid anblicken av det regntunga vädret lade jag ner huvudet på kudden igen. Vaknade en stund senare och kunde inte motstå trycket, dvs något pockade på sträckfågelskådning vid Ruggeboviken. Kl 07 var jag på plats och om jag inte var vaken då så piggnade jag snabbt till. Ett 20-tal silvertärnor födosökte men, sträckte strax iväg. Senare yttrerligare ca 15, varav 11 rastade på stenarna tillsammans med en fisktärna (ca 10 av de senare sågs).

Strax efter de första tärnorna kom en stor dubbelflock havsänder, de flesta svärtor men med inslag av sjöorre. Fler flockar sågs, totalt ca 200 svärtor och 15 sjöorrar. Kl 09:18 kom 31 svärtor och flög nordväst för att sedan vika av norrut över sjön. Förmodligen sökte de vatten att gå ned på.

Och så vadare, ca 110 ex av 9 arter, bl a kustpipare, myrspov och spovsnäppa! Småvadarna kom lågt, medan de större (i två blandflockar) kom i trädtoppshöjd.

Mer på Svalan ikväll - nu födelsedagskalas (dock inte för mig).

Vill också upplysa om att det sedan en tid finns en låst bom även vid nedfarten till Långegrund (banditer har, som vanligt, varit i farten). Parkera lämpligen vid infarten till Ruggebo.

Jan Andersson

2009-07-17 20:41

En lärkfalk i Köpmanstorp, Knätte i eftermiddags.

Ingvar Claessom

2009-07-14 19:09

En glada seglade över Böne mader en stund i förmiddags.

Ingvar Claesson

2009-07-12 17:23

Dom flög söderut mitt i sjön, gjorde en vänstersväng över Näsboholm och gick ner mitt i sjön ungefär i höjd med Näsboholm.

Jörgen Larsson

2009-07-12 08:27

Jörgen - vilket håll flög smålommarna som passerade Marbäcksviken häromdagen?

Peter Wredin

2009-07-09 22:41

Ingen rapportr men ändock en lustifikation. Var i Ullared häromdagen i BokOlles bokhandel och stod och kikade i en bok om Morkullejakt. Alla bilder i boken inkl baksidan föreställde Morkulla men framsidan var prydd med en fin bild på en ... Rödspov!

Peter Wredin

2009-07-09 08:54

Kornknarrana var kvar igår kväll. Bägge hördes från P-platsen norr om badplatsens P-plats.

Peter Wredin

2009-07-08 19:28

Ev hornugglekull vid P-platsen vid dammen längs Rv 46 norr om trädet i fredags-lördags natt. Ev sparvugglor vid Äramossen. Lät som 2-3 st men det var inget tiggläte utan det lät som den adultes spelläte. Vågar dock inte lämna säker rapport på svalan.

Peter Wredin

2009-07-08 18:26

he he, tack för info men jag tittar bara på arter inom Marbäcks gränser :>

Henrik Gustafsson

2009-07-08 14:10

Kan meddela att Vaileth har hört en gransångare varje gång hon jobbat sen nån gång i våras ända till förra helgen vid Skogslyckan i stan. Den kan du dra på Henrik. Fast du e la redan i Jönköping.

Jörgen Larsson

Jönköping   2009-07-08 12:44

och idag så hade jag en sjungande gransångare precis vid starten (ovanför Hedbergs och inte vid boden) av elljusspåret i Marbäck. Detta är första gången jag har en sjungande gransångare i byn under häckningstid. Som bekant så sprids gransångaren nästan explosionsartat från väst. Tyvärr så åker jag hem till Jönköping redan nu i eftermiddag så det blir inga fler fynd för mig i kommunen på ett tag. Synd, med tanke på dessa fina arter.

Glad sommar!

Henrik Gustafsson

2009-07-08 08:10

Misstänke oxå att det var två knarrar igår kväll.

Jörgen Larsson

Jönköping   2009-07-08 08:02

Jag cyklade över Bredgårdsgärde mellan 22 och 22.30 i går och hade då TVÅ kornknarrar (dammarna och fälten mellan Pinebobäcken och viken) samt en kärrsångare i hallonsnåret mellan parkeringsplatsen och stationen. Mycket trevligt och kornknarr var ny Marbäcksart för mig. Jag kan även rapportera att sträcket i Vättern nu kommit igång. I förrgår hade jag bla silvertärnor och små och storspov. Just det ja, jag hade även en nyligen flygg stenknäck som blev matad av ad på Nyebergsvägen i Marbäck. Det är andra gången som jag ser flygga ungar i byn. Undrar vart de häckar, jag ser aldrig stenknäck i slutet av maj. Hälsn.

Henrik Gustafsson

2009-07-05 15:57

Kornknarren har även spelat sporadiskt runt lunchtid idag.

Jösse & Vaileth

2009-07-05 01:01

Kornknarr spelar på gärdet nu. Men dom skördar så vet inte hur länge den hänger kvar. Spekulerar i om den satte igång och spela när den blev störd.

Balkong-X!

Jörgen & Vaileth

2009-07-04 16:32

Viltvatten i Grovare? Vart ligger det?

Jörgen Larsson

2009-07-01 20:55

Var och tittade på mongolpiparen i Beijershamn i måndags. Men vart var Niklas Sterner??? :-)

Jösse & Vaileth

Murum   2009-06-28 09:36

Jag har sett kärrhökar hemma några gånger i vår och misstänkte att de var tillbaka vid Ömmern. I morse gick jag upp till sjön och fick se två hanar och en hona. Honan tiggde och ena hanen överlämnade byte. Honan gick ner på gungflyt bland starren, inte i vassen. Hanarna drog iväg ihop. Svårtolkad situation.

Johan Nilsson

2009-06-27 11:23

Nu drar jag till finland. där har vi runt 30000 skrattmåsar vid grannsjön och det är mindre skoj

stefan

2009-06-24 16:25

Cykeltur under första natten med värme (sedan när?) i Murum med omnejd gav flera ugglekullar men noll nattsångare. Detaljer på Svalan.

Johan Nilsson

2009-06-23 17:28

En nattlig tur i Hössnadalen gav trevligt utbyte. En flodsångare sjöng 300 m norr Böne kyrka, en gräshoppsångare nordväst kyrkan och en annan söder om Vinsarpsbron. En kornknarr spelade ihärdigt - hördes bäst från bron. Kattugglekull på det ”vanliga” stället söder Böne kyrka.

Jan Andersson & Birgitta Brissman

2009-06-23 17:25

Jag har också sökt förgäves efter svarthakarna men har inga sett vid de senaste besöken. Det ser ut som att de har lämnat lokalen - röjningen var nog inte så bra.

Jan Andersson

2009-06-23 13:03

VAr och kollade efter svarthakedoppingarna i Flata häromdagen. Såg inga. En röjning i strandkanten gjordes tidigare på säsongen som kanske spolierat lokalen?

Peter Wredin

2009-06-21 14:49

Jodå, som framgår av fågelrapporten för 2008 så blev det två ungar på tippen och därefter en ny kull (av samma eller ett nytt par). Hur det blir i år återstår att se. Senaste obsen gäller en ensam fågel och kanske ruvar den andre i paret?

Jan Andersson

2009-06-21 14:13

Sågs det inte 1k-fåglar på soptippen förra året??? Eller året innan?

Jörgen Larsson

2009-06-21 13:25

Hej artjägarn och andra...

Vad jag vet så har ingen noterat eller rapporterat någon lyckad häckning. Vid sopis har bara gamla fåglar setts. En häckningslokal från förra året har inte kontrollerats.

Jan Andersson

Stockholm   2009-06-20 22:31

Har mindre strand lyckats med någon häckning i kommunen i år?

Glad midsommar önskar Niklas (som idag blev med skägg).

Niklas Sterner

2009-06-18 21:09

Hej Niklas

För rimliga pengar så finns det egentligen bara 3-4 objektiv att välja på.

Canon 200/2,8 , Canon 300/4.0IS , Canon 400/5,6 eller Canon 100-400/5,6.

Själv har jag ett 400/5,6 och kommer nog alltid ha det kvar (tror jag).

Snabbare och skarpare än de övriga 3.

200/2,8 räcker inte förstoringen. 300/4,0 är lite oexakt i fokuseringen med en Canon 400D. Då är det bara 100-400/5,6 kvar som ett alternativ till 400/5,6. 100-400 är inte lika skarp och snabb men många uppskattar att det har bildstabilisator och bättre närgräns.

//Jan L

Jan Larsson

Stockholm   2009-06-18 20:05

Tiden börjar bli mogen för ett teleobjektiv till min Canon 400D men vad ska man välja? Tips mottages varmt!

Glad midsommar

Niklas

Niklas Sterner

2009-06-16 12:54

Intresssant och någorlunda klargörande diskussion om korsnäbbarna.

Övrigt: Turkduva spelade idag igen vid höjdgatan 3 men jag har endast sett ett ex åt gången så det är svårt att sia om häckning men den håller till här varje dag i vart fall.

Peter Wredin

2009-06-15 22:07

De båda korsnäbbarnas lockläten är för de flesta av oss ett gissel och bör nog lämnas därhän. En gång i yngre dagar, efter en semestervistelse bland större korsnäbbar på Gotland, tyckte jag mig kunna skilja arterna åt. Men detta varade inte så länge, även om jag försöker var gång jag hör en korsnäbb.

Vad ska man då rapportera när man hör en korsnäbb (om vi håller oss till vår kommun)? Antingen får det bli obestämd korsnäbb, vilket ju inte är fel, eller så rapporterar man den som mindre korsnäbb, vilket med stor sannolikhet är rätt i de allra flesta fall.

Av alla de korsnäbbar som jag har SETT under åren, bra nog, är åtminstone 99% mindre korsnäbb. Därför tycker jag gott att man kan rapportera samtliga, egentligen obestämda, korsnäbbar som MINDRE. Felprocenten i rapporterna blir inte högre än för de allra flesta andra arter.

Enligt Svalan är det lite fler rapporter i södra Sverige i år under juni, jämfört med förra året, av båda arter. En rapport om större korsnäbb från kommunen är f.ö. inlagd på Svalan idag (om artbestämningen är korrekt vet jag ej).

Det finns förstås alltid skäl att granska alla korsnäbbar man har turen att komma inpå livet. Dessvärre är det inte så lätt att skilja arterna åt ÄVEN om man ser dem väl. Det har inte minst visat sig bland fotorapporterna på Svalan.

Jan Andersson

Mölnlycke   2009-06-15 18:31

Därmed inte sagt att jag kan arta alla överflygande korsnäbbar, verkligen inte. Lät kanske lite stöddigt i förra meddelandet... Jag tror att många med mig lite slentrianmässigt anger m. korsnäbb säkert bestämd i ”svalan”, vilket nog inte alltid är korrekt.

Fredrik Andersson

Mölnlycke   2009-06-15 08:13

Lite mer om mindre korsnäbb.

Verkar vara relativt stora rörelser för närvarande. Utmed Halland noterades detta från många håll i förra vecka. Har säkert nåt med granens frötillgång att göra. Känns lite tidigt på säsongen. De år stora rörelser noteras brukar augusti vara en bra månad. Vad gäller lätet så är det nog träning å åter träning som gäller, så att man får en ”jizz”-känsla. Men merparten lätesobsar kommer nog oftast lämnas obestämda om samvetet är med.

Fredrik Andersson

2009-06-15 07:58

Apropå korsnäbbar så tror jag det var den här artikeln jag hade i bakhuvudet.

http://www.angarngruppen.se/aktuell-art/aktuell-art.htm

Peter Wredin

Stockholm   2009-06-15 01:06

Angående korsnäbbar och deras läten tycker jag att det i nio fall av tio inte går att avgöra om det är mindre eller större. Undantaget är typiska större korsnäbbar som lockar med en mycket ”tjockare” röst än mindre. Jag vill höra korsnäbben riktigt bra för att göra en artbestämning enbart på lätet och gärna ha klart för mig på vilket avstånd fågeln befinner sig. Det bästa är ju naturligtvis att också se fågeln. Sammanfattnigsvis kan jag säga att mina korsnäbbar som enbart hörs oftast förblir obestämda. Finns säkert skådare med större erfarenhet som kan yttra sig i detta intressanta ämne.

Niklas Sterner

2009-06-14 18:48

Smålom mot öster Jan A. Bra du såg inte om den hade fisk i näbben? Skulle du våga dig på i efter hand att ta ut ungefärlig kompassriktning?

Öbrigt 20 kanske mer korsnäbbar på Komosse idag. Jag skulle sagt på lätet att det var mindre men hur är det. Går det att avgöra på lätet. Har för mig att jag läst en artikel om att det inte skulle göra det?

Övrigt 2: En snäll hugghorm låg på vägen och visade upp sig fint för en fotosession. För att den inte skulle bli överkörd skrämde jag bort den. Den gillade i vart fall inte min närvaro och gav ifrån sig ett rejält väsande. Dagens obs helt klart.

Övrigt 3 skrattmås kollni med över 60 måsar i Trehörningen men tomt i kollonin i Strängseredssjön.

Peter Wredin

2009-06-12 19:26

Dom här två bör läsas ihop.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=500840&ref=puff

Jörgen Larsson

2009-06-12 19:23

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=500738

Jörgen Larsson

2009-06-12 14:05

Vill påminna om ni är ute i markerna och se smålommar. Ser ni lommar som med fisk i näbben som lyfter. Ta gärna ut kompassriktningen och rapportera på svalan. Komtrollera bara att ni ta riktning efter det att den ev snurrat några varv för att ta höjd.

Peter Wredin

2009-06-06 10:20

Två kärrsångare på Bredgårdsgärde och en gräshoppsångare vid Intorp (av alla ställen) inatt.

Jörgen Larsson & Vaileth Krantz

2009-06-04 15:45

Herr Linder medobsade.

Jörgen Larsson

2009-06-04 15:44

4 eller 5 svart rödstjärt på Timmele kyrkogård nyss. 1 hane och 3 1k. Ev en ad hona oxå.

Jörgen Larsson

 

2009-06-02 20:43

Vi har letat lite oseriöst, men intet hört.

Jan Larsson

Stockholm   2009-06-02 19:09

Någon som letat mindre flug upp mot Kårpeboberg i år?

Niklas Sterner

Humla   2009-06-01 08:52

Gök som gal sydost om Drete kvarn under söndag fm.

Anders Andersson

2009-06-01 06:12

Jag var på Öland och träffade Jens.B.Bruun kolla in hans bilder.

http://picasaweb.google.com/jensbb/SverigeSkaaneGraagaas#500142 1628914139154

Harald Wiman

2009-05-31 21:51

Gjorde en midnattstur mellan lör-sön med cykel från Fänneslunda-Varnum-banvallen Nitta - Mogden. Ovanligt tyst, totalt 6 sävsångare, 3 rörsångare och en kärrsångare (nedanför Romsås). Kattugglekull vid Ågården.

Stefan Adolfsson

2009-05-31 17:47

Och så lite fotboll.

http://www.kvp.se/nyheter/1.1588064/oskar-skot-ner-en-gas-med-f otbollen

Jörgen Larsson

2009-05-30 17:24

Har allt funderat på det och hade vi haft tid så kanske. Upp över örona med grejer så här i slutet på terminen. Ungefär lika långt som till den gulbrynade så det går ju inte skylla på det :-)

Jösse & Vaileth

Stockholm   2009-05-29 23:05

Roligt med dina obsar från Mogden David. Bra om du även rapporterar på Svalan men det kanske du redan gör. Viktigt att rapportera det man ser i synnerhet när det handlar om rödlistade, hotade arter som tex törnskata. Mycket information om rödlistade arter hämtas från Svalan och detta kan ibland ligga till grund när viktiga politiska beslut fattas. Mvh Niklas (som idag tittade på polyglotten men var var Vaileth och Jösse???)

Niklas Sterner

Dalum   2009-05-29 20:09

Göken gal åt kyrkhållet - trösterikt!!

Bo Hansson

Hökerum   2009-05-29 13:00

29 maj, Mogden, Vädersholm, 1 ex Törnskata, Hanne, 2 ex Buskskvätta, 1-2 ropande gök. Enkelbeckasin.

I trädgården kl. 8: Såg en sjungande tätting i grannens grantopp. Kände inte igen sången direkt, hämtade kikaren och hann tillbaka... Svart Rödsjärt! Ny art för mig i Hökerum!! Kul!

David Noren

Humla   2009-05-28 16:18

Stenknäckshane åter synlig vid fågelbordet.

Anders Andersson

Ulricehamn   2009-05-25 07:04

Rödstjärt sjunger i stora björken Jönköpingsv.18

Börje Siljehov

2009-05-23 19:49

Jag är ganska van vid ärtsångare inne i grönskande trädgårdssamhällen både där jag bor nu nedanför stadparken i Ulricehamn och vid föräldrahem i Växjö så det är nog inget ovanligt.

Peter Wredin

Hökerum   2009-05-23 14:06

Hejsan!

Jag bor i ett vanligt villaområde i Hökerum. Emellan husen är det en hel del häckar, framförallt idegran och tujor. Under flera somrar har en ÄRTSÅNGARE intagit detta som sitt revir. Jag både glad och förvånad över min nya granne. För jag tänker mig Ärtsångare som en fågel mna stöter på ute i naturen o i div. betesvallar. Är det vanligt med ”urbana” ärtsångare? Är det någon mer som känner till Ärtsångare i villakvarter? En fundering. Tack!

David Norén

2009-05-22 08:37

Jag fick en rapport från en kollega om ca 50 sångsvanar på ett gärde i Börstig härom dagen. Jag var tveksam o trodde att det var grågäss. Idag fick jag se bilder o det var 52 sångsvanar i en flock (2 k-fåglar, förståss). Är inte detta ovanligt?

Stefan Adolfsson

Ulricehamn   2009-05-20 13:16

Halloj!

Nu är det sommar. Rosenfink vid Vinsarpabron och gräshoppssångare vid avtaget mot Böne.

Härlig kväll

Gustaf Linder

Gustaf Linder

2009-05-19 16:34

Någon som varit på Komosse och sett om Tuvullen börjat färga den vit?

Peter Wredin

Hökerum   2009-05-18 21:35

Cyklade idag 18/5 sträckan Hökerum till Nitta T/R vid 13-14-tiden. Jag cyklade mycket sakta tillsammans med min dotter. Passade på att inventera en del. 8-10 sj trädpip. 2 Kricka. 1 par sångsvan. 1 sj Grönsångara. 1 sj Törnsångare. Skogsnäppa, Enkelbeckasin, Gök, Tornsvala, 1 mindre Hackspett H, Ormvråk, 6 trana, varav 2 fortfarande på boet, 4ex Gulärla. 1 sj ROSENFINK strax söder om tornet, Gärdsjön.

David Noren

Hjarbæk   2009-05-18 13:45

På Haralds film om ruvande trana ser man ju tydligt att den färgat ryggen brun med jord, som tranor gör när de ruvar. Och att de tydligen häckar på den llla ön direkt utanför tornet, vilket de inte gjort tidigare. Nu rapporterar jag i danmark, gå in på http://www.dofbasen.dk/ och kolla, det kan vara intressant att följa t ex insträck av vårfåglar, att de är på gång över till Sverige.

Bo Ekstrand

2009-05-17 21:40

Två stycken lärkfalkar (1:a sommar) satt i stora busken mitt på ön i Sörsjön söndag kl 17

Ingrid Karlsson

2009-05-16 14:34

Ruvande trana säljer bra på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=Z-myNNmM14k&feature=channel_page

Harald Wiman

2009-05-15 18:01

Nej Peter, det har varit en hane alla tre gångerna.

Börje Ignell

Ulricehamn   2009-05-14 22:11

Vid Gärdsjön 14/5.

http://www.youtube.com/watch?v=iRG0OyqYMio&feature=channel_page

Harald Wiman

2009-05-14 19:38

Är det en hona brun kärrhök?

Peter Wredin

2009-05-14 19:30

En kniphona med 13 nykläckta ungar simmar omkring i Ätran i Dalum. På samma plats har en brun kärrhök jagat minst 3 gånger de senaste 10 dagarna.

Börje Ignell

Dalum   2009-05-14 17:10

Första tornseglaren från tomten för året

Bo Hansson

2009-05-14 14:23

Ärtsångare vid Dalums affär - utanför alltså - norr

Bo Hansson

2009-05-10 15:40

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/goken-ar-fagelvarldens-framsta -skurk-1.862619

Jörgen Larsson

vegby   2009-05-10 00:30

flera pärlugglor hördes inatt cirka kl 24:00 hema hos oss.björkliden vegby

martin larsson (maria andersson och peter )

Humla/Mölnlycke   2009-05-09 21:26

Med glädje kan jag idag konstatera att mina domedagsprofetior från igår kom på skam idag. Gjorde ett par små, korta inventeringsrunder bland mina holkar i Humla och i Hållestorp idag. Trots dåligt väder så hittade jag omgående 5 sjungande svartvit flug kring Väddåkra, samt 4 sj. på ett litet område i Hållestorp. Även några honor sågs. Då är det här ute i väst (Mölnlycke), som vi saknar de svartvita.

Fredrik Andersson

Hökerum   2009-05-09 07:31

1 sjungade Näktergal på prästgårdens trädgård i Hökerum. Fred 8/5 kl. 10.00. Jag har aldrig hört sjungande näktergal i Ulricehamns Kommun -så hör jag den där av alla ställen. Kul överraskning! Idag på morgonen hörde jag den inte.

David Noren

2009-05-08 21:14

Det låter bra Janne o Jösse.

Gick en 2 timmars tur nu på kvällen i fina sv. flugbiotoper kring Mölnlycke nu i kväll. Bra tryck på sångarna, men endast en sv. flug. Här ute har en kraftig nedgång konstaterats det senaste 10 åren. Dock tror (hoppas) jag beståndet i u-hamnsbygden står sig väl en så länge. I fjol hade jag faktiskt rekord många häckningar i Humla. Beror nog delvis på en massiv holkuppsättning de senaste åren. Blir en liten inventering i morgon. Återkommer i ärendet.

Fredrik Andersson

2009-05-08 20:32

Jag hör den svartvita varje dag (nästan) bakom vår garage. Finns några holkar där så vi hoppas på häckning.

Jan Larsson

2009-05-08 17:37

Svarttärna utanför Sandslätt Näsboholm idag på eftermiddagen.

Jörgen Larsson

2009-05-08 17:29

Dom svartvita spelar lite överallt i buskarna häromkring. Bla Sjögunnarsbo, Timmel kyrka och Brunnsnäs badplats osv. Kanske är lite dåligt med rapporteringen på såna.

Jörgen Larsson

2009-05-08 12:03

Förutspåtts menar jag såklart.

Fredrik Andersson

Mölnlycke   2009-05-08 11:58

Var är alla svartvit flugsnappare? Ser att det är mycket få rapporter, samt att jag lyckats med bedriften att inte stöta på någon hitills i Gbg området. Hoppas på bättre lycka vid mitt Humlabesök i helgen. Har nedgången som förutsätts verkligen varit så snabb och dramatisk?

Fredrik Andersson

Dalum   2009-05-06 16:59

Ryttlande tornfalk vid Krutbrännargården - ca 1415

Bo Hansson

2009-05-02 20:51

Ett par obsar i Åfärd:

Igår kväll en hoande hornuggla. Idag en stenfalk som jagade en sånglärka.

Ingvar Claesson

Stockholm   2009-05-02 16:40

Rapphönan häckar i öppna jordbrukslandsskap, men tycker mest om trakter där skogsbackar, busksnår och häckar finns, som lämnar skydd. Sumpiga trakter undviker den inte, om där bara finns torrare fläckar bevuxna med träd eller buskar. Jordbrukets förändring till intensivare bruk och ökad ogräsbekämpning har drabbat rapphönan. På samma sätt har den kunnat återhämta sig något på platser där man bemödat sig om att lägga om till ett mer extensivt jordbruk. Häckningen börjar tidigt på våren från mars om vädret tillåter.

Mvh Niklas

Niklas Sterner

2009-04-30 22:56

hej vad för miljöer häkar rapphönan in och nör på året

jacob mickel stefan viktor anette

2009-04-29 08:00

En bra dag på Komosse igår. Alldeles vindstilla och tyst förutom 6 spelande storspovar, minst 2 spelande ljungpipare, sjungnaden buskskvätta, trädpiplärka, lövsångare och rödstjärt, spelande grönbenor samt 2 smålommar i Björnsjön. Och några tranor.

Peter Wredin

Ulricehamn, Herralyckan   2009-04-28 18:00

Den svartvita flugsnapparen kom punkligt, endast en dag för sent!

Bo Eriisson

Dalum   2009-04-27 19:33

Söderglidande röd glada över ån idag - ca 15.15

Bo Hansson

2009-04-26 21:23

4 stycken ejdrar tillsammans med 1 snatternad kom 10:15 norrifrån över Prången när vi intog förmiddagskaffet på balkongen. Ejdrarna gick ned på sjön strax söder om reningsverket. Tomt X 115

Peter Wredin, Maria Johansson

2009-04-22 17:12

Japp inga doppingar idag.

Jörgen Larsson

Stockholm   2009-04-22 16:35

Någon som eftersökt doppingen idag förresten?

Niklas Sterner

Stockholm   2009-04-22 16:15

Och jag kan rapportera från ett annat hörn nämligen Kungsholmen Stockholm. 130 storspovar stävade under morgonkaffet mot NO över hustaken. Balkongkryss nr 78.

Mvh Niklas

Niklas Sterner

Hjarbæk Fjord   2009-04-22 13:03

Hej Från ett helt annat hörn av världen - vid Limfjorden nära Viborg på Jylland - kan jag nu rapportera en sjungande kornsparv. Den heter bomlærke på danska, vilket kommer av tyskans Baumlerche vilket ju egentligen betyder trädlärka, hur det namnet har hamnat på kornsparv vet jag inte (ännu). Men den är vanlig här på Jylland, vilket den ju inte är i Sverige. Har annars inte kommit igång med skädandet här på riktigt ännu, flyttar snart ut till en stuga vid fjorden, kan då förvarna er när vårfåglarna kommer. Man har haft en vilsen fjälluggla här i månadsskiftet, t ex. Vi hörs

Bo Ekstrand

2009-04-21 08:20

Nej då de e lugnt Fredrik! Lite kul ska vi väl ha :-)

Jörgen Larsson

Sida 2 av 28 (totalt 1363 inlägg).

[« förra sidan | nästa sida »]

2009-04-21 07:50

Hoppas du inte tog min kommentar på allvar Jösse.

Så här års är det vanligt med sk ”tidningsankor” vad gäller vårtecken mm.

Jag var i Skåne under påskhelgen och fick en trippel i Krankesjön vad gäller svalor, vilket får anses vara tidigt. Här i Mölnlycke har enstaka ladusvalor setts i snart 14 dagar.

Fredrik Andersson

Hökerum   2009-04-20 22:14

Några retroaktiva obsar... alla från Hökerum:

090409 1 str Storspov

090413 1 Ladusvala (str över min tomt)

040414 Hörde jag de första lövsångarna sjunga. 1 ex Gransångare också.

090420 (Vädersholm) Spelande Enkelbeckasin, skogssnäppa. Mindre Hackspett.

David Noren

2009-04-20 21:51

Vad är det för larv i Sydsvenskan. Det vimlar av ladusvalobsar under hela april. Själv såg jag två st. den 14:e

Ingemar Larsson

Dalum   2009-04-20 18:49

överflygande ladusvala - nyss! = 6 dgr tidigare än i fjol

Bo Hansson

2009-04-20 17:41

Just det Jösse!

Du har bara sett i syne innan. Putsa linserna.

Fredrik Andersson

2009-04-20 17:07

Va???

http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article427336/Rekordtidig- forsta-svala.html

Jörgen Larsson

2009-04-20 14:21

Det var vid Kråkdammen, Kölingared den brune sågs och datumet var 4:e maj.

Fredrik Andersson

Stockholm   2009-04-20 11:09

Sorry Bo. Jag ser att det endast är blankettkrav i Göteborgsområdet så du slipper skriva.

Mvh Niklas

Niklas Sterner

Stockholm   2009-04-20 11:01

Mycket tungt med brun glada igen! Grattis! Fredrik A hade ju en i Humla förra året men jag minns inte när det va. Glöm ej att skicka in beskrivning via Svalan till Rrk då det är blankettkrav på brun glada i Vg.

Mvh Niklas

Niklas Sterner

2009-04-19 19:20

Födofinnande Fiskgjuse vid 3-tiden idag. + Brun Glada överflygande vid 17 tiden - mot söder. Har någon mera sett denna??

Bo Hansson

Ulricehamn   2009-04-19 06:27

Har du sett mina 28 filmer på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=CI3bi75WhF8

Harald Wiman

2009-04-19 00:04

Inga fåglar här inte. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=489956

Jörgen Larsson

2009-04-19 00:03

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=499

Jörgen Larsson

Stockholm   2009-04-17 22:18

Grattis Ingrid! Det var många fina arter du fått in. Kungsörn saknar jag själv fortfarande i kommunen. Gluttsnäppa och storspov får väl också ses som subrariteter nu för tiden. Får dra till Sörsjön nästa gång jag är hemma helt enkelt!

Niklas Sterner

2009-04-16 20:43

Som relativt ny skådare har jag hittat ett trevligt ställe, Sörsjön. För några dagar sedan såg vi Kungsörn sittandes i profil i en grantopp. I morse hörde jag Storspov och Skogssnäppa bl. a. och såg ryttlande Tornfalk som tog ett byte i strandkanten. Två Gluttsnäppor satt på stenen nedanför tornet.

Ingrid Karlsson

2009-04-16 17:14

Vi tillbringade måndagsnatt i ett älgtorn vid boaredsmossen. Hoppades få se ett fint orrspel. Det fick vi dock inte då dom höll till i en svacka, men vi hörde desto mer. Minst 5 tuppar tror vi, svårt att säga. Ingen pärluggla som spelade för oss, däremot kattuggla och sparvuggla. Hörde även morkulla och tranor. Vi saknar ett riktigt gömsle!

Vaileth Krantz & Pernilla Wetterstrand

2009-04-16 07:57

Ja jag såg sedan när jag backade mer samma sak. Då är det egentligen rastplatserna som man möjligen kan se som ledlinjer i fenologin.

Övrigt från igår: Hornuggla hane spelande vid Aspanäs mosse.

Peter Wredin

2009-04-15 21:40

Om man backar fenologivisningen något ser man att de första obsarna kom 7 och 9 april (en rapport dock den 31 mars....), fyllde på rejält den 10:e och ännu mer den 11: (då jag hörde mina första). Sen har de forsat in över landet. Som utpräglad nattflyttare kan man anta att de flyttar på bred front på god höjd, men uppsöker/landar i områden med möljlighet att hitta föda (blommande sälg är bra för insekter). Tidigt på säsongen blir dalgångar och vattendrag lämpliga rast- och födosöksplatser.

Jan Andersson

2009-04-15 15:36

Jag roade mig med att kolla fenologin på lövsångaren i år i svalan. Ett tips att kolla. Från att ha varit helt tomt kom det in en mängd observationer den 12/4 ända upp mot Dalarna. Man får också intrycket av punkterna i animationen att de använder en del ledlinjer? Eller beror det på att det slumpat sig så att det bor många skådare där. Att de följer dalgångarna på våren med mycket löv och vatten dvs mycket mat verkar ju inte helt underligt. Men i dalgångarna bor också de flesta skådarna.

Peter Wredin

2009-04-14 21:23

Inga fåglar men...

http://sydsvenskan.se/vetenskap/article426238/Odling-slar-ut-fj arilar.html

Jörgen Larsson

2009-04-14 10:59

Nytt tomt x igår när en skogssnäppa passerade nere vid Åsunden. Nr 114

Peter Wredin

2009-04-13 22:46

Trädpiplärka skall det vara förståss !!

Stefan Adolfsson

Romsås   2009-04-13 22:45

Idag flög årets första trädpiplärla norrut över huset, även den tidigt!

Stefan Adolfsson

Dalum   2009-04-13 18:20

Lövsångare hörs här också. Jag som går och lyssnar efter gransångare - lite fel ordning

Bo Hansson

Dalum   2009-04-13 18:12

Forsärla Nöre. Stenskvätta Vinsarp. Rödvinge från tomten.

Bo Hansson

2009-04-12 20:08

Jag hörde, lika förvånad, lövsångare på två lokaler på Påskafton. Tidigare än någonsin tror jag.

Jan Andersson

2009-04-12 19:03

Trodde inte att jag hörde rätt men årets första lövsångare sjöng i en sälg på morgonen 100 m från huset, det blir bara tidigare o tidigare.....

Stefan Adolfsson

2009-04-10 14:18

tja! jag har hört folk som sjkutter skremskott bara rätt upp i luften det gör dom på ingared i mellan åt och en del sjktter raketer med bara för det blir mycket förstört efter dom traner och gäss förstör mycket för en bonde.

jacob cederholm

Ulricehamn   2009-04-09 14:57

Jag blev rädd när jag hörde smällarna på Marbäcks gärde.

Jag såg ingen skytt men nu vet jag bättre. De satt i stenröset och sköt. Vad man sköt vet jag inte men jag tycker det är onödigt då det går att få ersättning för skador som orsakas av fåglar.

http://www.youtube.com/watch?v=fPcwKPHyxqA&feature=channel_page

mvh

Harald wiman

Harald Wiman

2009-04-08 21:31

Det small friskt på gärdet imorse.

Jörgen Larsson

Ulricehamn   2009-04-08 16:33

Får man skjuta på fåglar om man är bonde?

Harald Wiman

Som bonde har man samma möjligheter (eller man kanske snarare skulle säga begränsade möjligheter) att skjuta fåglar som alla andra i samhället. Men som brukare finns det också vissa möjligheter till skyddsjakt på en del arter. Förutsättningarna för detta är dock att fåglarna orsakar påtaglig skada på grödor eller liknande och för de flesta arter kräver det att man får tillstånd av Länsstyrelsen innan man kan jaga.

Om du med din fråga avser möjligheterna att skjuta mot fåglar för att skrämma dem så är detta förbjudet för samtliga, även bönder. Här finns dock återigen möjligheter till att vidta skrämselåtgärder men i regel inte genom att skjuta mot fåglarna. Det finns väldigt många beprövade metoder (gasolkanoner, s.k. ”hulkar”, fyrverkerier m.m.) och återigen bör man vända sig till Länsstyrelsen för råd. Värt att veta är också att Länsstyrelsen under vissa förutsättningar kan lämna ersättningar till skador på grödor som uppkommit från fredat vilt (d.v.s. de flesta fåglar).

Per Gustafsson, 2009-04-08

Harald Wiman

Dalum   2009-04-06 18:23

1 Skogssnäppa vid ån

Bo Hansson

  

 

2009-04-06 11:06

Tack Peter för att du svarade.

Jag skall göra som du säger.

Rödhaken håller konsert i trädgården medan jag räfsar idag. Sädesärlan kom till dammen i fredags, där håller den till hela sommaren med sin fru. Han skalar sländor på stenarna då, vingar överallt...

Har funderingar på att åka till hornborgasjön i veckan (barnen har lov) och knalla upp i tornet. Där brukar alltid finnas någon m tubkikare som har hittat nåt kul. Har inte så bra kikare själv.

Malin

Ulricehamn   2009-04-04 18:57

Sädesärlan mötte mig på Hössna mader i morse. Så nu är våren här. En citronfjäril såg jag med idag.

http://www.youtube.com/watch?v=hZohcmy5on0

Harald.Wiman

Humla   2009-04-04 09:54

Vårens första glada har observerats torsdag o fredag mellan R46 och järnvägen i Humla.

Anders Andersson

svensgården böne   2009-04-04 08:04

hej för fem minsen komm det fram en tornfalk vid svensgården. och 15 traner strökte över okså och 3 starar mvh jacob

jacob cederholm

2009-04-03 12:26

Hej Malin, om du vill rapportera fynd så är www.artportalen.se att reckomendera. Den skiljer sig från denna hemsida genom att man rapporterar enligt ett särskilt system (jämför med svalan för fåglar som ingår i artportalen). Jag vill också puffa för http://www.tradportalen.se/ där man kan rapportera in jätteträd.

Peter Wredin

Yttre Vång   2009-04-03 09:00

Om man nu vid sidan av fågelskådning stöter på tex grodor, nattfjärilar mm var hittar jag nån intresserad av sådan information?(Jag har stor trädgård m 2 dammar och mycket blommor) För att slippa tråka ut er andra.

Malin

2009-04-03 07:53

Apropå icke relaterade vårtecken.

Fladdemöss vid reningsverket i Uhamn igårkväll.

Peter Wredin

2009-04-02 20:02

Hej

Några icke fågelrelaterade vårtecken. Jag såg en mink idag vid Vistafallet, samt 2 nässelfjärilar i Marbäck.

//Janne

Jan Larsson

2009-04-01 21:09

hej satt och kolla på valbergs kommun det fan arter dör dom jag inte en har härt förut men intre sant

jacob

2009-03-30 21:54

Ta bort mellanslaget i ”skogen” i länken så går det bättre att hitta sidan.

Jan Andersson

2009-03-30 14:00

En skadad/sjuk sparvuggla satt vid vägrenen i Villastaden idag. Ena ögat var helt igenmurat på den och den såg inte ut att må bra. Polisen är kontaktad i ärdendet i enlighet med information från naturvårdsverket, se länk

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/I-skog en/Att-ta-hand-om-skadade-vilda-djur/

Peter Wredin

2009-03-29 18:35

Men hallå! Det är ju igenfruset vid Sandvik fortfarande!

Jörgen Larsson

2009-03-29 18:25

Idag första sädesärlan flygande norrut över Romsås. Sen rapport om en glada vid Falköpingsvägen nära Kronogården vid Trädet i onsdags 25 mars.

Stefan Adolfsson

Ulricehamn   2009-03-29 18:20

Det smakar fågel nu.

Rödhaken visade sig på tomten.

http://www.google.com/video/upload/Status

Harald Wiman

2009-03-28 12:40

Idag råkade jag se tre råkor på Marbäcksgärdet. Några tranor gillade även den naturliga gödningen och kommer att kunna ses på Google inom kort.

Harald Wiman

Ulricehamn   2009-03-28 07:54

En liten film från mitt köksfönster.

http://video.google.com/videoplay?docid=9008691182685814444

Harald Wiman

Stockholm   2009-03-28 00:15

Avslutade dagens uggletrippel med pärluggla! (årets första enligt svalan). Övriga ugglor var hökuggla och berguv. Kul med pärluggla i kommunen igen!

Niklas Sterner

Ulricehamn   2009-03-27 22:18

Idag hade jag en Gråsiska vid mitt fågelbord på Lindvägen

Johnny Andén

Sida 3 av 28 (totalt 1363 inlägg).

[« förra sidan | nästa sida »]

Dalum   2009-03-27 22:07

Idag på förmiddagen kom vårens första dubbeltrast till mitt matningsställe på Talludden i Dalum.

Börje Ignell

Stockholm   2009-03-27 20:38

Underbart att vara hemma igen och se lite vårfågel! Hökugglan visade upp sig från sin bästa sida idag och bjöd på njutobsar! Även forsärla vid reningsverket i stan och salskraken kvar vid badplatsen i Marbäck.

Niklas Sterner

2009-03-25 18:52

Tja i morgon ber jag alla som har ut läsa den kommer med en artickel om mej i morgon jag vill att ni även talar om för mej sen vad ni tycker om det ni ska läsa gör det vi mejl jacob

Jacob Cederholm

2009-03-24 18:10

rollit med bläsand och salskrake och skrattmås vid badplatsen i marbäck i dag

jacob cederholm

Hökerum   2009-03-23 21:44

Kungsifiskare och Mindre hackspett, Vädersholm, Viskan, Igår 090322.

David Noren

Dalum   2009-03-23 18:29

Ett par stjärtmesar på talgbollarna idag. Nere vid Ätran har tranparet redan börjat bygga bo och de tre smådoppingarna är fortfarande kvar.

Börje Ignell

2009-03-23 13:54

Krickor i ån - Ätran Dalum

Bo Hansson

Ulricehamn   2009-03-21 23:21

I dag visade sig varfågeln vid Kvarnbäckens utlopp i Åsunden.

När man vet var man skall titta så hittar man lätt en varfågel.

Harald Wiman

Stockholm   2009-03-21 21:37

Alla kan ju inte ha samma skönhetsideal......men du har nog rätt, den är säkert vackrare på andra sidan tellus.

Niklas Sterner

2009-03-21 20:20

Skönhet? Den svarta änkan är inte direkt någon skönhet, åtminstone inte jämfört med våra helvita änglar. Ser lite knepig ut med sin groteskt S-formade hals. Passar inte här, men var okey att se i Australien.

Nej jag fick inget foto och hade heller ingen kamera (eller BMS) med mig på jobbet. Ingemar hade sett den i tub från sin balkong med sjöutsikt över Prången och jag fick nöja mig med en titt i handkikaren från båthamnen.

Jan Andersson

Stockholm   2009-03-20 23:33

Läckert med den svarta svanen! Fick du någon bild på skönheten Jan?

Niklas Sterner

Ulricehamn   2009-03-18 20:03

En salskrake i Ätrans mynning i dag på förmiddan. Dessutom lite andra skrakar, stor och små.

Gustaf Linder

Dalum   2009-03-18 07:59

Sävsparv på tomten !

Bo Hansson

Hökerum   2009-03-16 20:22

Satt och fotade sjöfågel i Mogden, vid vädersholm, i morse (16/3). Då kommer en KUNGSFISKARE och sätter sig i samma buske som jag, bara drygt 2 m från mig. Han/den upptäckte snart mig och drog vidare (in över Viskan). Förutom detta, trummande Mindre Hackspett, 1 knölsvan, 12 sångsvan, ca 120 kanandagäss, 50 grågäss, 1 Häger, 1 Ormvråk, 1 tofsvipa, ca 30 knipa, ca 20 Storskrake stjärtmes, sånglärkor,

David Norén

Ulri cehamn   2009-03-16 19:58

Ca 12 skarvar norrut längs Åsunden vid lunchtid.

Bertil Öjerbrand

2009-03-16 18:52

Märklig såg den ut iaf.

Jörgen Larsson

2009-03-16 18:41

Någon annan idé om den grå gåsen i Örsjö har jag inte. Jag skulle dock hellre använda beteckningen pigmenteringsfel.

Jan Andersson

2009-03-16 17:49

Stare också i Dalum idag

Bo Hansson

Yttre Vång   2009-03-16 17:42

Gärdsmygen höll en fin konsert i dag. Staren, tranan och ringduvan spelar också. Nu har flocken m bofinkar och koltrastar varit hos mig vid fågelbordet i flera veckor, undrar vart de ska sedan...

Malin

2009-03-16 13:38

Såg en väldigt skum grågås i förmiddags vid Örsjö i Härna. Helt vit hals och antydan till bläs. Såg för övrigt ut som en grågås. Antagligen nån form av albinism. Eller nån som har nån annan idé?

Jörgen Larsson

2009-03-16 07:54

Apropå skumma talgoxar så hade jag en hemma som påminde starkt i sången om ortolansparv.

Peter Wredin

2009-03-15 19:41

Det är rollit att det burgar bli mer och mer vår i kommunen nu vad flytfåglarna kommer fort nu det är ju fantastist bra eller vad tycker nu själva anars då våren är ju här fortare en föra året i böne såg min chef 3 järpe i dag men jag kolla alldrig det snyft...

Jacob

2009-03-15 19:33

var litte lengre bort för sej själ jag lett lenge inan jag hitta den själv!!..

jacob

Stockholm   2009-03-15 19:11

Hmmm var såg du den mindre Jacob när varken Jan, Alf eller Göran såg den?

Niklas Sterner

Ulricehamn   2009-03-14 14:30

24 tranor och två skrattmåsar på gärdet i Marbäck i dag

Gustaf Linder

  

 

2009-03-14 14:19

Kanske nån mp3-fil på Vimbrogatan :-)

Jösse

2009-03-14 14:09

Vore trevligt att veta vart talgoxen lärt sig den mindres läte :-)

Jösse

2009-03-14 13:57

Spelande sånglärkor vid växthusen i timmele

Bo Hansson

Blidsberg   2009-03-14 10:20

Mindre flugsnappare nu!! Nä, knappast. Ändå hördes dess sång högt och ljudligt i trädgården i morse. Det fick sin förklaring när jag hittade en talgoxe som härmade mindre flugsnappare näst intill perfekt. Talgoxen är ju känd för att ibland härma andra fåglars läten fr.a. lockläten men att den var så här bra trodde jag inte. Hade det varit på sommaren och jag inte sett fågeln hade jag vart säker på att det varit en mindre flugsnappare.

Ingemar Larsson

Dalum   2009-03-13 15:43

Förbiflygande ringduva med näbben mot söder

Bo Hansson

2009-03-12 20:06

Nu ere vår!

http://www.expressen.se/levabo/1.1496090/ha-koll-pa-faglarna-i- holken

Jörgen Larsson

Dalum   2009-03-12 09:22

Årets första bofink i trädgården

Bo Hansson

2009-03-10 12:46

305 sångsvan varav en mindre vid Bredgårdsgärde i dag kl 11, fler på ingång. 4 skogsduvor, tovsvipor och en ormvråk.

Åke Haldorson

2009-03-09 19:50

Jamande ormvråk över Dalum idag

Bo Hansson

Ulricehamn   2009-03-09 13:44

Såg 7 stycken snösparvar alldeles söder om gödseldammen på Marbäcks gärde i lördags ca 14:30. Hade dem under strukt observation i ca 10 minuter.

Gustaf Linder

Ulricehamn   2009-03-08 15:59

Nu har jag matat sidensvansar med äpplen och de börjar bli mätta. Jag har fått många fina bilder från köksfönstret. Kul att stå inne och skåda fåglarna. En hare var också här och tog lite äpplen.

Kolla film här.

http://sb-privat.abcdn.net/abPlayer2/default.html?path=sb-priva t.abcdn.net/TV-ARKIV/Snosparv&playfile=Sidensvans_7_minuter._750k .flv

Harald Wiman

2009-03-07 18:39

en gråhäger i dalum i morses

jacob

Stockholm   2009-03-07 06:31

Hahaha ja se så det kan bli va! Ber ödmjukast om ursäkt.

Niklas Sterner

2009-03-06 18:13

Ja vi e fler som e glada :-)

Jösse

2009-03-06 12:28

Hoppsan! Blev du så glad Niklas?

Fredrik Andersson

Stockholm   2009-03-06 09:30

Kuk med mindre sångsvan i kommunen igen!

Niklas Sterner

Ulricehamn   2009-03-05 19:35

Idag gästades min fågelbar av 15-20 Sidensvansar. Anledningen var att jag spikat upp 10 äpplen och päron på en bräda. Den 24 i andre la jag ut en länk här nedan som du kan öppna för att se filmen från sidensvansarnas kalas.

Harald Wiman

2009-03-05 17:27

Nu flög årets första trana ensam över Dalum

Bo Hansson

2009-03-04 17:04

Det ryktas om 30 ljungpipare vid växthusen på Timmele heder oxå. Tar en koll imorron bitti.

Jörgen Larsson

2009-03-04 16:47

Kan tillägga trana och ljungpipare på gärdet imorse (tills förkylningen tog ut sin rätt). Lite mer på svalan.

J o I Larsson

2009-03-04 14:37

Vad lägger man i begreppet ”stationär” vid den här tiden på året undrar jag?

Bertil jerbrand

2009-03-04 14:36

Glömde bort 30 sångsvanar på Bredgårdsgärdet den 4 mars.

Bertil Öjerbrand

2009-03-04 14:30

Över 500 kanadagäss och ca 30 sädgäss landade på vackra linjer på Bredgårdsgärdet.

Ett tiotal tofsvipor och en varfågel såg jag även. Tid omkr kl 13.00 den 4 mars.

Bertil Öjerbrand

Hökerum, Vädersholm   2009-03-04 13:39

Fler vårtecken!

1 ex stationär Ormvråk 2/3

Iex Häger, 4 ex Ormvråk, 3 ex Tofsvipa 4/3

David Noren

2009-03-02 19:50

Ett nytt tomt X ikväll när en kattuggla hoade från stadsparken. Lite otippat.

Peter Wredin, Maria Johansson

Sida 4 av 28 (totalt 1363 inlägg).

[« förra sidan | nästa sida »]

Yttre Vång   2009-03-02 11:32

Ett 70 tal kanadagäss flög över huset i 2 fina formationer, riktning norrut. (hornborgasjön ?)

Bofinken spelade i lönnen, men han måste nog öva mer...

Malin

Dalum   2009-03-01 16:15

Turkduva - Dalum. Igår flög 4 knölsvan och 4 skrakar över i en och samma formation!

Smådopping i Ätran/Dalum - 3 st

Bo Hansson

Stockholm   2009-02-28 10:37

Härliga vårtecken på gärdet!

Niklas Sterner

Gällstad   2009-02-25 21:10

Vårerns fösta sånglärka besökte oss på Bystasjön i dag. Nu är våren här

Alf Olofsson

Ulricehamn.   2009-02-24 17:52

Borde vi inte ha en filmhörna på hemsidan.

I strömmande media.

Här kan du kolla hur det kan se ut.

http://sb-privat.abcdn.net/abPlayer2/default.html?path=sb-priva t.abcdn.net/TV-ARKIV/Faglar&playfile=Bttre_belysning_p_vergngsstl len._750k.flv

Klicka på fåglar och klicka sen på en film.

mvh

HW

Harald Wiman

2009-02-23 21:04

Ja det kan du räkna ut Niklas! :-) Om det nu var det, det hela handlar om.

Jörgen Larsson

Stockholm   2009-02-23 20:40

Häftigt med tretå! Ditt kryssarsug lyser igenom Jösse :)

Niklas Sterner

2009-02-23 19:11

Ja, Jösse(s) vilka överraskningar en fågelrapport kan bjuda på. Två tretåiga i kommunen på ett år är förstås gott (själv har jag bara sett en enda på snart ett halvt sekel).

Nr 1 upptäcktes den 24 april, dvs så sent på året att man kunde börja misstänka häckning. Jag fick reda på obsen samma dag, men ett samråd med Ingvar utmynnade i att det först skulle undersökas om något var på gång. Om så var fallet skulle de (de måste i så fall vara två...) få vara ifred från offentlighetens ljus. Nu dröjde det ett tag innan nya besök hanns med och för egen del gjorde jag en ganska noggrann koll 3 maj. Tiden gick och mer än en nolla blev det aldrig i protokollet vid senare besök (hann ej med något mer besök för egen del) och obsen betraktades som passé. Antagligen en kringströvande ensam hane.

Nr 2 kom till min kännedom i mitten av januari och var således sedan länge passé, åtminstone från min horisont.

Naturligtvis kommer framtida tretåobsar att tutas ut som andra ovanliga fåglar enligt gällande premisser, om de blir kända i tid - dock INTE någon ev häckning.

Jan Andersson

2009-02-22 20:39

Varför har det inte gått ut information om tretåig hackspett tidigare? (Larm eller annan information).

Jörgen Larsson

2009-02-22 16:57

Ännu en. Lite märkligt skrivet bara.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sangfaglar-har-brattom-hem-1 .800961

Jösse

2009-02-22 16:55

En till.

http://www.pastan.nu/shopping/duvslaget-manniskans-kamp-mot-duv an-i-stockholm-1.801933

Jösse

2009-02-22 16:51

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2502963.svd

Jösse

Stockholm   2009-02-22 13:54

Tack för det uttömmande svaret Jan! Känner mig genast klokare.

Mvh Niklas

Niklas Sterner

2009-02-21 18:24

En ung kungsörn över Åfärd idag.

Ingvar Claesson

2009-02-21 09:19

Hej nattuggla, och andra skådare. Här lite om skälen till åldersbestämningen av hökugglan:

Form och storlek på de vita spetsarna på stjärtpennorna anges i litteraturen som en karaktär för att skilja åldrarna åt. Årsungen har ganska spetsiga pennor med mycket vitt som bildar en stor trekant, medan de äldre har en 3-6 mm jämnare bred vit kant. Här ska man dock beakta att häckande hökugglor under sommaren, innan ruggning, är väldigt slitna varför spetsarna ser både stora och vita ut.

Vidare så är ju ungfågelns ving- och stjärtpennor lite äldre än föräldrafåglarnas och därtill, som brukligt är hos ungfåglar, är strukturen inte lika fast hos de unga. Pennorna slits m.a.o. snabbare. Med reservation för variation, tidsmässigt, så pekar de brunslitna tertialerna på en ung fågel. Även innerfanet på en del handpennor är ganska slitna.

En annan detalj är tvärbandningen på undersidan som hos ungfågeln är jämn med raka linjer, medan äldre fåglar lätt får ojämna linjer p.g.a. ruggning, men detta kanske inte stämmer i alla fall (en viss variation förekommer säkert).

Ugglorna ruggar en gång per år. De gamla fåglarna ruggar från månadsskiftet april/maj till augusti/september, dock oftast inte komplett, utan hoppar över en del pennor, två penngerenationer kan då ses även mellan ruggningarna, men ej på 1K-2K vår. De årsunga har först (i boet) en dundräkt utan särskilt mycket teckningar och några veckor senare utvecklar de en andra ”dundräkt” (”dunfjäderdräkt”, som Rudebeck uttrycker det). Under förhösten ruggar de ytterligare en gång och får då en dräkt som är MYCKET lik den adulta fågelns (”1 adult” som engelsmännen benämner den). DOCK är alla ving- och stjärtpennor av en och samma, första generation och ruggas inte förrän nästa sommar (ca juli). Dessa pennor kan man alltså kalla juvenila tills dess. Hur man vill benämna ”kroppsdräkten” är väl närmast en smaksak.

Vingpennornas generationssammansättning hos Vist-ugglan är också en ”karaktär” som nästan utesluter adult (men bara nästan, eftersom det hävdas att en del gamla har en fullständig ruggning). Vår hökuggla har i alla fall endast en generation.

De här olika karaktärerna kan tydligt ses på de många foton som är tagna på ”vår” uggla (jag har många egna som visar dessa). Det är alltid lite värre att i fält hinna med att se detaljerna, särskilt på en tillfälligt utbredd vinge. Karaktärerna kan även ses på många av de andra hökugglor som ses i södra Sverige, vilket man också kan förvänta sig då det sannolikt oftast är årsungarna som lämnar häckningsområdet och strövar söderut på hösten.

Jan Andersson

Stockholm   2009-02-21 01:55

Har kollat på de bilder som finns tagna av Hökugglan i Vist och tycker att det åtminstone på en bild framgår att fågeln har slitna tertialer och således skulle vara 2k, precis som Jan A rapporterat den som. Skulle vara roligt om du sett fler karaktärer som pekar på 2k Jan. Vill främst veta för att lära mig då jag tycker att åldersbestämning av ugglor generellt är mycket svårt.

Niklas Sterner

2009-02-18 19:47

Haaa!

Jösse

2009-02-18 14:24

tja niklas när jag har slutat i kväll marker jag platsen

jacob

Stockholm   2009-02-18 09:23

Gärna det.

Niklas Sterner

2009-02-18 07:25

på nöre vägen var och letta efter en del till en bil där och så fick jag sun på den men mot ätran men jag srog på nöre vägen jag kan alltid om du vill markera platsen?

jacob

Stockholm   2009-02-17 17:29

Ska precisera min fråga. Såg du den nere i Ätran i höjd med Nöre?

Niklas Sterner

2009-02-17 10:44

det är pilfink i den ladugården jörgen

jacob

2009-02-17 10:43

mellan dalum och timmele

jacob

2009-02-17 09:35

Jacob! Du får nog läsa Niklas fråga en gång till. Hur vet du att det är pilfinkar du hittat? De måste vara nåt annat djur.

Jörgen Larsson

Hökerum   2009-02-16 21:09

1 ex Strömstare i Viskan inne i Nitta samhälle. 16/2

Tyvärr hittade jag ingen kungsfiskare...

David Noren

2009-02-16 19:57

Hej pilfinken den ska la inte ligga ägg i februari i galafal va hittat 2 döda ungar och ett ägg kan nogon svara på ur det kommer sej att dom har lakt äggen nu för???

Jacob Cederholm

2009-02-16 19:55

hej niklas ja det hade jag ja

Jacob Cederholm

Stockholm   2009-02-16 16:53

Var i Nöre hade du strömstaren Jacob?

Niklas Sterner

2009-02-10 17:42

Vaileth hade taigatrast tidigare så jag knappade in en :-)

Jörgen Larsson & Vaileth Krantz

2009-02-10 12:56

Drygt 100 sidensvansar vid Lidl kl 12.50.

Bertil Öjerbrand

Stockholm   2009-02-09 20:51

Såg att vi hade finfrämmat i Sthlm idag! Grattis till krysset Vaileth och Jörgen! Antar att ni inte hade taigatrast tidigare.

Mvh Niklas

Niklas Sterner

Ulric ehamn   2009-02-07 18:48

En berguv ropade i Vistbergen i kväll kl 17.15

Bertil Öjerbrand

2009-02-07 17:29

Vi skulle leta kungsfiskare idag i Hökerum men fick annat att göra. Kungfiskare tenderar att duka upp där varje år vid denna tiden på året.

Jan Larsson

2009-02-07 15:56

Kungsfiskare har jag misstänkt länge där. Såg nåt som skulle kunna varit en sån för några veckor sen. Men kort obs å långt håll.

Jörgen Larsson

2009-02-07 15:41

En kungsfiskare idag i Viskan i Hökerum, nedanför boulebanan.

Jan Andersson

2009-02-05 12:12

Ensam ringduva i lönn vid Lidl4 februari

Bertil Öjerbrand

Ulricehamn   2009-02-05 12:08

Ensam ringduva i en lönn vid Lidl den 4 februari.

Bertil Öjerbrand

Gärdsjön   2009-02-02 08:53

När jag var hemma i helgen dör det upp en tofsmes vid fågelbordet, liksom den kvarvarande rödhaken. Senare på dagen en misstänkt snösiska, stor vit ostreckad övergump, inte riktigt så ljus som önskvärt, men stor och inte i flock med andra gråsiskor.

Sedan har kattugglan börjat få vårkänslor.

Bo Ekstrand

2009-01-31 14:12

Ensam kniphanne bland många gräsänder vid Ätrans mynning 3o januari

Bertil Öjerbrand

Yttre Vång   2009-01-29 07:40

En kattuggla hoade utanför fönstret mellan 03.30 o 04.00 inatt. Tack o lov det milda lätet. Går att somna till.

Jag hörde den 1:a talgoxen spela en ”riktig” vårmelodi den 20:e januari. Hörde någon annan den tidigare? Efter det har verkligen många andra fått vårkänslor. Blåmesen, entitan, o grönfinken spelar hemma t.ex.

Malin

2009-01-26 15:08

Ett tiotal sångsvanar på

Msrbäcksgärdet 25 januari + ett antal gräsänder i sjön.

Bertil Öjerbrand

Ulricehamn.   2009-01-25 19:41

Hej igen.

Åke Askensten undrar om det finns fler fimare eller bildskapare som vill vara med i Öppna Kanalen TV Stockholm.http://www.oppnakanalenstockholm.se/webtv/?cat=6

Ingen ersättning utgår.

Harald Wiman

Ulricehamn.   2009-01-21 19:54

Åke Askensten på Öppna Kanalen TV Stockholm har hjälpt mig med ett bildspel som ni kan se här.

http://www.oppnakanalenstockholm.se/webtv/?cat=6

Harald Wiman

2009-01-18 14:52

Idag har vi kollat sjöfåglarna vid Fästeredssund och norra Åsunden. Sammanlagt blev det 390 gräsänder, 3 knipor, 1 vigg och 6 knölsvanar. Inga andra (vatten)lokaler har besökts.

Jan Andersson & Birgitta Brissman

Ulricehamn.   2009-01-17 13:35

Ja hökugglan är kvar mellan Timmele och Slalombacken utmed den gamla grusvägen så jag fick lite bilder. Tre personer från Jönköping/Gränna hittade också hit.

Harald Wiman

2009-01-16 22:34

tja en sparvök i dag vid nillsgården böne 7 gulsparvar 3 gråsparvar m.m

jacob cederhom

Ulricehamn.   2009-01-16 20:57

Nu har jag fått videokamera på hjärnan. Någon som vet någon som tar bilder med videokamera på fåglar. Panasonic kommer ut med ett optiskt zoom på 70x. Svara mig gärna med ett mejl om du vet något som man bör tänka på.

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/1933314/index.html;jsessioni d=0a6d28ef30d8cc74ffa669c24b54a833813f55626ecd.e34NaN4Rb3aPbO0Lbh eQchqRaNmPe6fznA5Pp7ftolbGmkTy

Harald Wiman

2009-01-16 08:52

Gråsparv - minst 2 hannar och 4 honor. + Stenknäck. Fågellåda Ågatan Dalum.

Bo Hansson

2009-01-14 16:10

2+1 smådopping. Också ett par knipa i Ätran, Dalum

Bo Hansson

2009-01-13 14:17

ett nyt tommte x sångsvan förbifgades

jacob

Sida 5 av 28 (totalt 1363 inlägg).

[« förra sidan | nästa sida »]

2009-01-13 11:39

tja i dag har jag kolla ätran dalum 2 st smådoppingar fast det där men sen tror jag att okså att det var en hafsörn där men är osäker på den åka och kolla om ni vill

jacob

2009-01-11 19:51

Skumt!

http://sydsvenskan.se/skane/article404918/Doda-vrakar-hittade-i -naturreservat.html

Jörgen Larsson

2009-01-11 13:37

Hoppsansa! Här sitter jag och slötittar på fågelmatningen när det kommer en varfågel och landar i busken. Då var denna dagen räddad! Första tomtkrysset i år. Tomt-x nr 87 tror jag (alla listorna försvann ju i kraschen för ett tag sen).

Jörgen Larsson

2009-01-08 21:25

Skulle någon U-hamnare vilja åka på den Gulbrynade uppe i Järfälla? Vill helst åka på en vardag (nästa vecka om den är kvar) o helst bör bilen vara full. Mejla mig....

Stefan Adolfsson